Jul 19, 2007

السوفسطائى الكبير


سنتنزه يوما يا قلبى

و نسير معه فى الضواحى

سنرى الورود يوما يا قلبى

قزحية الألوان

سأحلق معه يوما فى سماء الحب

تاركة لأهل الأرض ألواحى

فسوف يكون وردى زهرى

و ذهبى تفاحى

هكذا كنت احدثك يا قلبى

أتذكر ؟

هكذا كانت أحلامى

لا تفزع لا تلوم حبيبى

لأنه أخطأ للحظات

أو لأنه زعيم التلاعب بالكلمات

هو بشر ، لا مهرب له

من سنتى فى الدماء

يهوى المغالطات

لا أجبرك بملائكيته أن تقرر

لكنى أذكرك ألا بفروسيته ينكر

أن تلك العينان

لا تعترف بحقى فى النسيان

مازالت تطاردنى

مازالت تحتل شرودى

مهما هربت منها الى العنان

و كيف تتنحى عنى

و هى فى أصلها التكوينى

ذلك العنان

هل كانت هذة القصة التى

رويتها بمشاعر

تتدفق كالنيل

أرض جرداء منذ الأزل

لا ينجز الرى فيها شيئا ؟

هل كانت أساطير يا قلبى

رسمتها وحدى فى خيالى ؟

كتلك التى جاءت على لسانه

فأثار هذا الشئ الكامن بداخلى

أى فن هذا يدرس الكلمات

علمه اللعب بالحروف

و تبديل المعانى

كيف يضحك بالأمس فى وجهى

و فى الصباح أقابله

بأنقباض حاجبيه جافانى

و أنا و أن تحيرت للحظات فى أمره

كنت أصدق و أصر أن أصدق

و أرفض أن تظهر أمامى

صورة سوفسطائى من القرن العشرين

تطغى على الفارس الذى أمتلك أيامى

كان كلما أخطأ

فى أختيار كلماته

ثم يعود الى صوابه

أعود فى لحظة... أعود

أعشق الغرق فى راحى

و لا أعلم أن أخطاءه للحقيقة المرة

مفتاحى

لا أعلم أن هذا الفارس الأنيق

يمسك بسيف خشبى

و أحاديثه سائل يتطاير بين شخص و أخر

أو عطور من النوع الردئ

ينتهى عبيرها فى ثوانى

أو زئبق لامع المظهر

يهرب من أيد محبة

مهما أقبضت عليه

لا أعلم أن قصر الهوى

الذى حلمت السكن فيه

عش ضيق من الصفيح الأسود

بلا أسوار ذهبية أو تحف فضية

بلا حجرات ملكية أو حواءط عاجية

تمامت مثل قصتى معه

بلا جمل تعرفنى هويتى فى قلبه

بلا سطور تشرح مكانتى عنده

بلا أحرف ، بلا عنوان ، بلا أوراق

قصة لا أستطيع سردها على لسانى

قصة تحكيها فقط

الدماء التائهة فى الجسد

فى حالات الأرهاق

أحببت ؟... نعم أحببت

و أخلصت و أهديت

و على رفرفة السعادة عودت جناحى

و كنت أقول :

سنتنزه يوما يا قلبى

و نسير معه فى الضواحى

لم ألتفت طوال المساء

لتلك الأمطار السوداء

كنت فى أنتظار صباحى

فبالأمس واعدنى

سوف أبوح له بمكنون وجدانى

سوف أواجه بحيرة أنائى

سوف يمسك بيدى

و أسير معه فى الضواحى

ذهبت الى الروضة

منتظرة أطلاق سراحى

و ما أكتملت غير دقيقتانعلى جلوسنا

و ما لفظت غير كلمتان أفواهنا

و بدأ نزيف جراحى

شطب وجودى من مخططاته اليوم

و ألتفت يبتسم لفتيات

كن يعرفوه و كان يعرفهم

و كنت أنا أعرفهم

لكنى ظننته لا يهتم بالجمال الأباحى

و عاد يقول تلك الكلمات

حتى ينتهى من مجالساته

حتى لا أفهم مغالطاته

لكنى أمسكت هذه المرة بمفتاحى

يا لا وجعى على جناحى

علمت حقيقته الأن

علمت من وراء الفنان

كيف من أشرق بشمس حبى

يكون غاربها

كيف من بنى قصور حلمى

يكون هادمها

هكذا هو ؟؟؟

يسامر هذه ، و تلك يراقصها ؟

و انا ...... أى الكلمات فى سطوره

و لماذا بالأمس واعدنى

و ما الذى كان سيقوله

هل سر السفسطة انك ظالم الشهوات ؟ يا سيدى هذا الفستان الضيق

لا يليق بى

و لست من تجيد طلاء أظافرها

لا أجيد فن الضحك المتراقص يا سيدى

و لست من تصبغ

على هوى الأشخاص مشاعرها

لا أراه نادما يا قلبى

لم يطلب سماحى

ليته يطلب سماحى

مهما فعل أستطيع ان أداوى جناحى

و ليتدرب من جديد على رفرفة السعادة

أستطيع أن أكون سقراطا

يصحح أخطاءه و يمحو جراحى

تركنى غارقة فى ذكرياتى

و ما من مركب تنجى

حاولت النسيان لكنى

مازلت أحلم بصباحى

و أن يطلق فى الروضة سراحى

حاولت النسيان لكنى

نسيت أنى

أحبا على قربه منى

حتى و أن كان فى قربه

بعيدا كل البعد عنى

ربما فهمناه خطأ يا قلبى

ربما يعود فارسا كما كنا نران

ربما يعود كما كنا نتمناه

أفلاطون .. الحب الصادق حديث شفتاه

الوفاء و الأخلاص بريق عيناه

ربما

نتنزه يوما يا قلبى

و نسير معه فى الضواحى

24 comments:

صاحب البوابــة said...

اعتذر عن التحليق خارج السرب

لكنني أريد رأيكم للأهمية في آخر موضوع لي

بعنوان

شكــر وإعتــذار

تحياتي

brastos said...

جميل هذا الحوار مع القلب..مليء صدقا و عتابا لذيذا و حنينا ..و احاسيس عميقة..و اجمل ما فيها صدقها..

مدونة كسبان said...

حساسه اوى الكلمات دى

تحياتى

inspector said...

خلاص يا جماعة الباب اغلق
ليس لدينا الا مرشحتان على ان يستمر التصويت لمدة اسبوع او تصويت كل الاعضاء ايهم اقرب على ان يبدا الرئيس الجديد ممارسة مهامه من يوم
28_8
المرشحتان هما
عاليا حليم.
وياسمين
للتصويت اتجه للمدونة
www.eg-migrator.blogspot.com

Unknown said...

العزيز صاحب البوابة
حلق خارج السرب براحتك المهم ترجع تطير جوه السرب تانى، رأيك يهمنى

أنا سبت تعليقى ع الموضوع عندك

Unknown said...

براستوس
تملى تخجلنى أنت بثناءك الراقى ده
أنا كده حاتغر :)


مدونة كسبان
عندليبيات كسبتك أخيرا ، مستنية أشوفك هنا كتير أهلا بيك :)

المهاجر
كل مرة أسألك نفس السؤال و ماتردش عليا أرجو أنك تجاوبنى على تعليقى فى البلوج بتاعك

اسكندراني اوي said...

رقيقه وشديده
حنينه وفارضه لسطوتها
دا انطباعي
مش عارف عندي حق ولا لا

عموما البوست جمييييييل

Unknown said...

أسكندرانى ؟!!!! أسكندرانىىىىىىىىىىى
منور يا أبو أسكندر فرحانة أوى بالزيارة دى :) فرحانة أوى :)
أحساسك صح أه ، أى حاجة أنت تحسها صح الصح يا باشا
أشكرك ثنائك ع البوست و عايزينك تنورنا دايما يا ريحة الحبايب :)

بنت القمر said...

انا اولا مكسوفه جايه ازورك وايدي فاضيه..بس لنا يادوب هاشرب كوبايه الشاى واستاذن تانيا حكايه الشعر دى انا بخاف اوى اعلق عليها لان الشعر احساس...بس انا ممكن اخد انطباع عن الشخص من شعره واعتقد انك متميزة جدا...تالتا ايه جو عبد الحليم وفريد ورشدى كانها مدونه هاربه من الزمن!!!بس دا توارد ازواق انتى عارفه كل فتره بغيرالشرايط بتاعه العربيه الا شريط مداح القمر وورده بتاع انا عيزة معجزة ولما بقف فى اشارة الاقي الناس بتبص الى الكائن المتحجر اللى هو انا وكانها بتقولى مسمعتيش تامرحسنى ولا ايه ياحاجه!!!!!ا

صاحب البوابــة said...

اين جديدك ؟؟؟

تحياتي

Unknown said...

بنت القمر :) منورة ياقمر
ليه كده يا شيخة كنت فاكراكى حاتيجى فى أيدك كيلو كابوريا وجمبرى و لا هريسة أسكندرانى وكمان ماشية على طول كده
بتخافى من الشعر ليه ؟ أمال باقى من الزمن خمسة دقائق ده أيه :) :) لالا يظهر أنك من الى بيخافوا من الحسد
و بعدين يا ستى قولى الى أنتى حساهه أنا بحب كده أكتر :)
أو أدخلى على البوستات القديمة الى مافيهاش شعر

Unknown said...

صاحب البوابة يا مجدع :)
أنت والله أخجلت تواصعى بأهتمامك ده و خلتنى كده عاجزة عن الشكر
ع العموم الجديد حتلاقيه السبت القادم أن شاء الله لظروف عندى فى الجهاز أو ممكن تتدخل ع البوستات القديمة مش كلها شعر لو أنت مالكش فيه يعنى فى عندى موضوعات أحب أعرف رأيك فيها ، رأيك يهمنى بجد
خالص شكرى أحترامى

اسكندراني اوي said...

الحمد لله ان احساسي صح
ده اللي وصلني
بس مش معنى كده ان كل اللي بحسه صح
هههههههههههههههههه

انتي اكتب وحتلاقيني هنا على طول

Unknown said...

أسكندرانى :D
كل ما بتدخل هنا باشم ريحة البحر ما تقطعش الزيارة و المرسى أبوالعباس
أنت ثالث المدوعوين دلوقتى على حفلة خالد الصاوى هنا فى عندليبيات مساء السبت الى جاى
مسنينك :) و مش حاوصيك ع الجمبرى و الكابوريا

S H A H said...

الجميلة عاليا حليم
=================
انا قريت السفسطائي الكبير مرتين, ومكدبش عليكي انا متعود ان الخواطر و القصائد دايما امر عليها من غير تعليق

بس وصفك للحالة بجد شدني جدا

الفارس اللي بسيف خشب

عطره الردئ

قصره الصفيح

اختيارك في حد ذاته لاسم الفارس السفسطائي اللي سلاحه اللعب في الكلام و الحوار

و انتي لسة عندك استعداد تبقي سقراط و تسامحيه

-------------------------

بجد كلام عجبني جدا و حبك جميل بس الفارس ده مايستهالكيش

اقبليني صديق مستديـــــــــــــــم لمدونتك الجميلة

وسلام مؤقت يا عاشقة حليم

و انا بحب كل اللي بيحبو حليم

و سلام مؤقت

Unknown said...

شاه ... مولاى :)
عندليبيات نورت بالى بيحبوا حليم
و كون أن قصيدتى تشدك و كلماتها تعجبك لدرجة أنك تعلق عليها ده ممكن يدفعنى للغرور يا ولاى
طبعا انا و عبد الحليم نقبلك صديق و احنا فديك الساعة ؟أصل المدونة دى مش بتاعتى انا لوحدى حليم بيكتب و بعلق ع الناس معايا على فكرة و أكيد فى مرة حايظهرلك مادام أنت منحبايبه

طبعا جنابك مش فاهم حاجة و هو على العموم موضوع ملعبك و غريب شوية و يطول شرحه ممكن تفهمه لو قريت موضوع حليم .. حليم

الطائر الحزين said...

السلام عليكم
عجبنى شطر لست اهوى لبس الفستان الضيق ولا طلاء الأظافر

لا ينبغى ان تكون هذه هى النظرة للمرأة فقط لكن عقلها وذكاءها وجمالها كلها منظومة واحدة على قدر كبير من التساوى فيما بينها

اصبت وابدعت تحياتى

Unknown said...

الطائر الحزين
سعيدة أنك خت بالك من البيت دهو ياريت الرجالة الى من الصنف الى أنت عارفه يعرفوا ده
أنت الى أصبت و اجدت :D

Anonymous said...

بنت يا عاليا
دى اول مره اقرالك شعر
ايه يابنتى الكلام الجامد ده
ايه التنقل السلس عبر الكلمات والاحاسيس والحروف دى
داحنا طلعنا جامدين قوى بالصلاة على النبى
احجزيلى جناح هنا..انا بقيت زبونه

Doaa Ebrahim Aaql said...

بوست راااااااائع يا قمر

Unknown said...

وينكىىىىىىىىىىىىىىى:DDDD
أخيرا يا وينكى.... و أنا أقول البوست ماله بيرقص ليه
مكانك محجوز يا من زمان يا جميل

Unknown said...

برنسيس دودو :)
نورتينا و العفو يا قمر أنت و هو البوست بتاعنا حيروح فين فى جمالك

-_- said...

خالد الصاوي يستاهل , ده فنان جميل

Unknown said...

شارم :)
أسمك جميل أوى يا ترى تقصد بيه الجازبية و لا شرو الشيخ ؟
أمال أيه طبعا خالد يستاهل بس أنت قعدت هنا ليه و سايب الحفلة فوق ؟