Dec 7, 2009

لم يكن نغماً


حين وجدتك
تمنيت لو كنت شيئا بداخلى
او دماء تسرى فى شريانى
حتى أعترف لك بحبى
دون ان تجمح
بخيول الغرور فى غايات أشجانى


حين وجدتك
تمنيت لو كنا نحيا فى بلاد الهوى
حتى يكون غرامى
ولاءا تطالب به
و ليس رخصا للمشاعر
و ليس طريقى لسجن الجوى


حين وجدتك
وجدت زمان أبحث عنه
و تركت زمان مللت منه
عشقت فيك لحنا يشبهنى
و بحرا أحببته قديما
و عاد اليوم يعتصرنى
عشقت فيك
عطرا صنع فى زمن الفرسان
لا أنا املك له الثمن
و لا هو حاضر بالمكان


حين وجدتك
تمنيت لو كنت العود
الذى تحيطه بذراعك
و لحن العود
الذى يخرج من بين أحضانك
تمنيت لو كنت قلم
ينعم براحتيك
أو ورقة
تضمها بكفيك
تمنيت لو كنت قضية
تثور لها شفتاك
أو تلك الأشعارالتى
دمعت لها يوما عيناك


عشقت فيك
أشعارى العائدة
و يقظة أوراقى
و تهور حنينى و ثورة أشواقى
عشقت فيك غراما جسورا
يفتك بالثوانى يمضغنى
و نار تهب فى الضلوع
و لا أعلم كيف
مثلما احتوتنى أحرقتنى


حين وجدتك
تمنيت لو تفنى الدنيا من النساء
إلا منى
جلستك تنكسر لها عظامى
و عيناك يخشع لهما دمى
عشقت فيك رعشتى
حين تتحدث
و لهفتى


عشقت فيك
مدينة رأيتها فى أحلامى
و كتبت عنها ذكرياتى
فبما انك وجدتها
هل ستأخذنى معك ؟
أم ستتركنى غريبة خارج أبوابها


حين وجدتك
أشعلت حروب القهر
و تجرأت و غامرت
و تعلمت الصراخ
ووقفت لنصرة أحلامى
من أجلك قد أبيع السنين
فأحلامى اليوم
لحظة فوق كتفيك
أو مقعد فوق أصبعك
من اجلك قد أشترى النسيان
فذكرياتى اليوم
ومضة من طيف وجهك
أو لفحة من أنفاسك


أين كنت ؟
و متى ظهرت ؟
و كيف درست مفرد بشر
قبل أن أراك
كيف أجزمت
بوجود أنسانية
قبل أن ألقاك


من قبلك
كل الرجال أكذوبة
و حكايات الشاطر و الأمير عدم
من قبلك
كل الأحاسيس مسلوبة
و الحب نغم ..... لم يكن نغماً

12 comments:

اسكندراني اوي said...

عشقت فيك
عطرا صنع فى زمن الفرسان
لا أنا املك له الثمن
و لا هو حاضر بالمكان


جميل يا عاليا
تسلم ايدك

كـــــنـــاريـــــة said...

الله يا عليا
كلام جميل ... أنتى الى كتباة ؟
عجبنى جدا


حين وجدتك


وجدت زمان أبحث عنه


و تركت زمان مللت منه


عشقت فيك لحنا يشبهنى


و بحرا أحببته قديما


و عاد اليوم يعتصرنى

------------------
حين وجدتك


أشعلت حروب القهر


و تجرأت و غامرت


و تعلمت الصراخ


ووقفت لنصرة أحلامى


من أجلك قد أبيع السنين


فأحلامى اليوم


لحظة فوق كتفيك


أو مقعد فوق أصبعك


من اجلك قد أشترى النسيان


فذكرياتى اليوم


ومضة من طيف وجهك


أو لفحة من أنفاسك

-----------------------
كلام رائع
كل سنة و انتى طيبة و مبروك على حفل توقيع نبى بلا أتباع كان نفسى احضرة
أشــــــــــــــــــرف
كــــــــــــــــنارية

Unknown said...

إسكندراني أوي :)

على فكرة ده نفس تعليقك لما نشرت القصيدة دي قبل كده
:))))))))))))))

حلوة الصورة الجديدة

--------------

كنارية :)

أشكرك جداً جداً
أه أنا إللي كتباه
و إنت بالصحة و السلامة و الله يبارك فيك معلش خيرها في غيرها

كـــــنـــاريـــــة said...

و انتى طيبة يا علا ده موهبة جديده غير موهبتك فى الرسم انا اول مرة اعرفها و على فكرة انا كمان بدأت اكتب كلام قريب من ده لكن مش شعر طبعا بس احاسيس جوايا و مش عارف ازاى اجمعها مع بعض عشان تدى صورة حلوة زى الى كتباها
و معلش سؤال سمعت ان فى الساقية فية مهندس بيدى محاضرات عن كيفية تطوير الزات يا ريت تسأليلى عنها
أشــــــــــــــــرف
كــــــــــــــنارية

ابو على said...

يا سلام يا سلام اد ايه حلو الغرام

جرحتنى بلقمه نشفه والعيش عندك طرى
تقلان عليا ليه ارحمنى يا مفترى

هههههههههههه
ايه رايك بقى الشعر بتاعى ولا الرومانسيه بتاعتك

يلا الرومانسيه تكسب

Unknown said...

أبو علي :)

هههههههههههههههه
ليه صدقني هو شعرك ده إللي يمشي اليومين دول و ده إللي يتحس و يجيب نتيجة
يا رتني اعرف أقوله
:))))

سعيد شحاتة said...

جميلة بجد دام القلم ودام الإبداع ودام النبض ودام الشعر الحى

Unknown said...

سعيد حامد شحاتة :)

ألف شكر الكلام ده كبير عليا
:)

O S A M A said...

http://hewar-amr.blogspot.com/2010/01/blog-post_3511.html


شغلك بيتسررررق

واسف على الازعاااج انا بس لقيت الشخص دا بيسرق من اماكن كتير فكان لازم اقوول لصاحب الكلام الاصلى

ومكنتش احب ادخل فمشاحانات وكلام ووجع دماااغ بس كان لازم اقووول لانى بجد اتخنقت اوووى لما شفت كلام حد كاتبه وتعبان فيه ومسرووق

Unknown said...

بالعكس يا أسامة أشكرك طبعاً رغم الخبر الصدمة وع العموم انا أغلب المدونين والحمد لله بيتابعوا مدونتي مدونتي مفتوحة بقالها 3 سنين تقريباً دلوقتي والقايد بتاعتي بتتنشر في دار الكتب و مجلة ميكانو الإلكترونية و فيه منهم إتنشر في مجلة كلمتنا يعني الشخص ده هيحرج نفسه جداااااااااا بإللي بيعمله ده

ربنا يهدي

O S A M A said...

العفو بس انا استفزنى اووى السرقه دى واللى خلانى انتبه للشخص دا انه كااان ساااارق مدونتى كلها وحاطتها باسمه فبروفيله فيس بوووك ودا اللى خلانى اقفلها.

Unknown said...

لا يا أسامة غنت غلطان في الحتة دي كده إنت حتدي فرصة للناس إللي كده دول غنهم ينتشروا و يثبتوا وجودهم