Nov 30, 2007

احمد ماهر : احنا أصحاب الصنعة

حوار أجريته مع الفنان أحمد ماهر فور تكريمه منذ عامين تقريبا فى مهرجان الأذاعة و التليفزيون و لم تنشره المجلة التى أتغقت معى على نشره أسمحوا لى أن أخرجه من درج مكتبى أليكم




فى البداية نهنئ نجمنا بالتكريم الذى حصل عليه هذا العام بعد مشوار فنى حافل بالأعمال القيمة

لماذا التمثيل بالذات ؟ هل كان مجرد فن أحببته أم كان لديك هدف أردت تحقيقه عن طريق التمثيل ؟

التمثيل فى حد ذاته غايةلأنى عشقته من أمى رحمة الله عليها لأنها كانت تقلد الأصوات و الشخصيات فأسترعانى ذلك و أنا طفل و بدأت ألتفت لقضية التمثيلو أصبحت مهموم بها فبدأت أهتم فى تلك الفترة بالأوبريتات الأذاعية مثل السندباد البحرى و على بابا و كنت حريص على سماعها

ذكرت فى أحد الندوات أن والدك كان يعترض على عملك بمجال التمثيل و أنك كنت الضلع الأعوج فى العائلة ... لماذا ؟

كان أعتراضه على حد قوله ( ماحدش فى العالة مشخصاتى أزاى واحد فى العالة يطلع مشخصاتى



هل ظل على موقفه ؟

لا .. تقبل الوضع عندما وجد زملائه فى العمل يسألونه عن أخبار أبنه الذى يقرأون عنه و يشاهدونه فى الصحف و فى التليفزيون و تأكد من ذلك عندما وجد علاقاتى بالبشر طيبة و رأى حب الناس لى

هل كان لولدتك نفس الموقف ؟

لا .. كانت هى المشجع الأول لى


جربت مرارة رفض أباك لفن أحببته ، فلماذا كررت تفس الموقف مع أبنك الفنان الشاب محمد ماهر ؟

لأنى أنا كان بداخلى موهبة لها دلالات منها المسرح المدرسى و مراكز الثقافة .... و أنا لم أرى لأبنى مرحلة عشق أو هواية فما الدليل ؟ .... و أنا أدرك تماما أن هذة المهنة طاردة لغير الموهوبين

ذكرت فى أحد البرامج على الفضائية المصرية أن عملك بالفن كان بمثابة معترك ... مع من كان ذلك المعترك ؟ و هل أنتهى بالنصر أم
الهزيمةأم مازال قائما ؟

بالطبع مازال قائما ، أى فنان يباشر هذة المهنة سيظل فى معترك الى أن يموت

هل ترى أنك حتى بعد التكريم لم تحصل على وضعك كما يجب بين نجوم جيلك ؟ و من بينهم العملاق أحمد زكى و الرائعة المعتزلة شهيرة ؟

أنا أتصور أن أى فنان دائما فى حاجة الى أكتشاف مساحات جديدة فى عالمه الفنى و تأكيد ذاته الفنية من خلال تحقيق نجاحات جديدة

هل يغنيك حب الجماهير عن الجوائز و التكريم ؟

!!!!!!!!!!!!!لا بالطبع .. لا يغنينى

مع من تقضى أمتع و أحب أوقاتك الى قلبك؟

مع نفسى

ما هو سر حبك للفروسية و هل بدأت هذا الحب منذ زمن ؟

هذا الحب فى روعى منذ زمن و هذا يرجع الى أن النبى ( ص ) قال علموا أولادكم السباحة و الرماية و ركوب الخيل


الرؤية التىرأيت فيها الرسول ( ص ) هل غيرت نظرتك لبعض
الأمور ؟

شعرت أنى منجذب أكثر لشخص الرسول ( ص ) و أنها مراضاة منه بأن يأتينى فى المنام

ذكرت فى أحدى الصحف أنك نحلم بدراما أسلامية أشرح لنا كيف يكون ذلك ؟

القرأن الكريم ملئ بالقصص القرأنى العظيم فلم لا نستفيد منه بأعمال درامية تخاطب مختلف الشرائح السنية فالناس اليوم ليس لديها وقت للقراءة لكن الأعمال الدرامية الموجودة يمكن أن تكون مثل ( البنبون ) سريعة التناول ولذيذة الطعم و سهلة الأستقبال أيضا فلماذا لا نقدم الشخوص الأسلامية العظيمة و نتعرض لها

رغم أنك كثير الحديث عن جدعنة ولاد البلد و القومية العربية الا أننا لا نراك مع زملائك الفنانين فى التجمعات الأنسانية و كان أخرها
زيارة الفنانين لضحايا تفجيرات شرم الشيخ ؟

أنا لا أهتم بأن أصور و أنا أقوم بهذة الخدمات الأنسانية و أنا عضو فعال فى جمعيات خيرية أهمها الأمر بالمعروف و المتحابين فى الله و معاهد زوى الحاجات الخاصة

لماذا لم تحضر جنازة الراحل أحمد زكى ؟

لأنى كنت مشغول بالتصوير و زملائى الذين أعتذروا فى ذلك اليوم يملكون ذلك لكن أنا لم أملك

نشأت على مبادئ و أخلاق معينة فهل تخليت عن بعضها لتجارى الوسط و تكون علاقات ؟

لا

فى رأيك ماهى أسباب تفوق مستوى المسلسلات السورية على المصرية فى الفترة الأخيرة ؟

ليس هناك تفوق فى المسلسلات السورية ، هذا أدعاء باطل و الذين أجمعوا على ذلك هم أناس يفردون كفهم ليتقاضون من الدول العربية و ما نبقاش أحنا أسطوات الصنعة و أحنا الى علمنا عالمنا العربى و أنهاردة الناس تتأول علينا

لماذا أهمل قطاع الأنتاج المسلسلات التاريخية و الدينية أذن ؟

هذا السؤال يوجه لقطاع الأنتاج و أنا عن نفسى قدمت أكثر من أقتراحات و مشروع لأكثر من مسلسل تاريخى و دينى

بصراحة ... هل ندمت عن أعمال قدمتها ؟ و هل هناك أعمال قدمتها لتعلن فقط عن وجودك ؟

نعم ندمت على مسلسل بعنوان ( مغامرات ميشو ) و لكنى لم أقبل أى عمل بغرض الأعلان عن وجودى فقط

ماذا يعنوا لك هؤلاء ؟

الأم

الحنان و الرحمة و المدرسة الأولى

الأب

التربية و الرجولة و الشخصية

الصديق

لا غنى عنه

الاولاد

نعمة ربنا

الزوجة

دينمو البيت

الجمهور

أمممممممم أاا لا غنى عنه

ماذا تقول لهؤلاء ؟

فنان ظهر فى مشهد يشرب شيشة و خمرة و يؤدى مشاهد جنسية فقام شاب بتقليده دون أن يتعظ من مشهد النهاية؟

حاقول أيه ... هو الفنان مغسل و ضامن جنة ؟

فنان أطلق لحيته و تخصص فى الأعمال الدينية

برده عايزانى أقول أيه ......... الحياة حتستمر يعنى

نجوم كبار فى أوج مجدهم الفنى أعتزلوا لأنهم لم يصبحوا راضين عن مستوى الفن مثل هند رستم و أحمد رمزى فهل يمكن أن يحدث ذلك
مع أحمد ماهر ؟

لا و الا لن أكون أبن هذة المهنة .. بل سأحاول تقديم ما هو قيم و هادف و لكن اذا لم تتاح لى الفرصة فبالطبع لن أقدم فنا هابطا ..... سأعتزل

-----------------------------------------------------------------

شكر خاص جدا جدا لصديقى العزيز مهند لانه تعب معايا اوى و هو بيساعدنى عشان أكتبلكوا البوستات بالاولان .... ألف ألف شكر يا صديقى العزيز و مردودالك فى الافراح :))))))))))))))

48 comments:

Unknown said...

نلحق اول تعليق لو لحقت
حوار جميل من فنان جيد معجبنيش حجه عدم حضور الجنازه
و لاا حتة ان المسلسلات السوري مينفعش تبقى احسن من المصري لأن وارد جدا برغم اني مبتفرجش على المسلسلات حاليا ان في حاجه سوري تتفوق على المصري
عجبني حته انه رفض ان ابنه يخش الفن لأنه مشوفتش فيه موهبه

اسكندراني اوي said...

جميل احمد ماهر
من الناس اللي بتقدر العمل الفني وبتشعر بالمسؤليه مش زي بعضهم

سؤال بريئ

انتي اللي اعددتي الاسئله ؟؟؟؟

Unknown said...

محمد صبحى :)
ازيك يا باشا متخفى بقالك بوست
هههههههههه
واضح انك قريت الموضوع باستفاضة كويس اوى ، و الله بالنسبة لعدم حضور الجنازة ماحدش عارف الظروف ايه و طبعا انا معاك ان فيه مسللسلات سورى ممكن تتفوق على المصرى الأبداع مش حكر على دولة معينة
نورت


اسكندرانى اوى :)
اه انا الى اعددته ما انا كاتبة كدة فوق فى أول البوست و انا قابلته و سجلت معاه الحوار ، ها أيه رأيك يجى منى ؟

tota_fm said...

انتى ممكن تبقى صحفيه جامده والحوار حلو اوى وربنا يوفقك والفنان احمد ماهر فنان بيمثل بجديه وبيحترم فنه جدا

mohand said...

السلام عليكم
انا مش هعلق علي البوست
هقراه واعلق علي رواقه
انا بس هقولك المشكلة اللي عندك وحلها


لما بتيجي تكتبي البوست فيه فوق كده مكانين
واحد مكتوب فيه
edit html
والتاني
compose

انتي بتكتبي وبيكون الاول هو اللي محث
يعني اللي شغال

اضغطي علي المكان التاني
وهيطلعلك يا ستي الاشكال والالوان والافلام وكل حاجه

وعلي فكرة انا عملت تحديث للبوست عشان ضفت حاجه لو عايزه تشوفيها

تحياتي وقوليلي لو المشكلة اتحلت

احساس لسه حى said...

عزيزتى
هو فنان محترم
لاكنه لن يفعل فى السينما اى شئ ملموس
وزعلنى جدا اعتراضه على بطوله جمال سليمان مساسل حدائق الشر
سلام يا ....بلاش بتكسفى

الطائر الحزين said...

كنتى ترمى له باسئلة معينة واعتقد انها يربطها خيط واحد

لتنتزعى منه اجابة معينة عن الحال و الحرام والحلال

تحياتى

أبوسويلم said...

هو تصحيح بسيط
مقولة علموا اولادك السباحة والرماية وركوب الخيل
لسيدنا عمر بن الخطاب وليست للرسول عليه الصلاة والسلام
بخصوص تفوق الدراما السورية على المصرية انا شايف ان ده صحيح الى حد كبير
لانناللاف جمدنا فى مكانا فى حين هم تقدموا واستفادو من تجربتنا اللى احنا نسيناها
بصراحة
اكثر ما لفت نظرى
ان الاسئلة مش تقليدية زى الحوارات الخيبة اللى بنشوفها على الفضائية المصرية او القنوات المحلية
الاسئلة جديدة وفى الصميم
طلعت محاورة من طراز رفيع
تحياتى
وسلامى

Mohamed Hesham Safa said...

حوار جميل ... وأسئلة كويسة

ويا رب نشوفك صحفية مشهورة

كمال سلطان said...

حوار متميز جدا وهايل
وعلى فكرة انا عامل حوار مماثل مع أحمد ماهر وقد اتفقنا فى بعض الأسئلة
لكن انتى حوارك أجمل
واللى رفضوا نشره هما اللى خسرانين

Doaa Ebrahim Aaql said...

جميل الحوار يا قمر
وبجد هو فنان جميل جدا
وشخصية لذيذة أوووى

وعلى الحقيقة إنسان بجد
لما حد يقابله هيحس بكده

واخيراص هو فنان ملتزم
وبيحترم عمله

***

تحياتى ليكى

мσнη∂ιš said...

سلام
شكرا على الحوار الرئع
:)

Unknown said...

tota-fm :)
اهلا بيكى فى عندليبيات نورتينا، و متشكرين يا ستى ع الاطراء يسمع من بقك ربنا، دعواتك معانا


مهند :)
ماشى حستنى رأيك و حجرب الى بتقوله و ربنا يسهل باه المرة دى


احساس لسة حى :)
انا كمان ماكنتش متقبلة الموقف و لو انى بصراحة بعد ماشفت المسلسل حسيت انه كان عنده حق بالنسبة للكنة السورى الى مش حنصدقها بالصعيدى فعلا فى مشاهد كتير ماكنتش بصدق ان جمال سليمان صديقى رغم جمال ادائه

و انت باه ما بتصدق ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



الطائر الحزين :)
ازيك يا صديقى العزيز انا افتكرت زعلت منى فى حاجة انت من الناس القدامى الاعزاء جدا على قلبى و بيصعب عليا جدا لما بيتعدوا لفترةو ازى راجية عفو الله أم الأبناء بخير و الحمد لله ؟، انت ليك قلب شفاف جدا على فكرة الوحيد الى حس ما بين السطور
منورنى دايما


أبو سويلم :)
انت متاكد من المعولمة دى ؟ أصل مدرس الدين قلنا ان الى قال كده الرسول، ع العموم حسأل
و انا سعيدة جدا أنك خت بالك ان الحوار غير تقليدى و انا معاك فى موضوع الدراما السورية
نورتنى يا جدى


محمد هشام :)
ربنا يخليك دعواتك معانا و نورتنا هنا


كمال سلطان :)
و الله ؟ لا مش معقول يبقى حوارى انا اجمل انت صحفى محترف انا حاجى فين يعنى، كتر خيرك على حكاية هما الخسرانين .. معلش محدش عارف النصيب فين


mohnqis :)
يا سيدى اهلا بيك بس ما لقتش اسم اسهل من ده انا حتى كتبته غلط
هههههههههههه
العفو يا سيدى زورونا تحدوا ما يسركم
نورتنا بالزيارة الأولى

mohand said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

مع من تقضى أمتع و أحب أوقاتك الى قلبك؟

مع نفسى

صدق ,, ولا فلسفة؟؟؟
__________

تحياتي

Anonymous said...

اولا والله وبجد عدم نشر الحوار خساره للمجله
ثانيا برضه مش مقتنع بسبب عدم حضور الجنازه كان ممكن يعتزر عن يوم التصوير ما بيعتزرو لاسباب ااقل من كده
ثالثا:الدارم السوريه تفوقت على المصرثيه والدليل باب الحاره
بجد الصحافه خسرتك

Anonymous said...

عاليا ، هو ده اللي قال جملة لا بالطبع لا يغنيني حب الجمهور عن الجوائز ، اللي كتبتيها في مدرسة خالد الصاوي ، أنا بجد مصدومه . ما أتوقعتش هو بالرغم من فنان كويس وجامد . ع العموم الحوار شيق جدا ورائع تسلمي يا قمر :)

Unknown said...

مهند :)
بجد أشكرك ألف شكر و الله الشكر لوحده مش كفاية المدونة يا ابنى كانت زى الاكل المسلوق
خالص تحياتى و كل تقديرى و احترامى


انوميوس :)
الله و اعلم بس الى حسيته من النظرات و كده حب للذات


رئيس جمهورية نفسى :)
منورنى دايما يا ريسنا و الله و احلف اليمين الدستورى على كده
رأيك ع الراس و العين احنا نقدر نكلم
الله يخليك الصحافة خسرتنى مرة واحدة ده كتير عليا
نورت يا باشا


ربا :)
بتوحشينى يا ربا و بادخل التعليقات ادور عليكى
اه هو يا جميل الوحيدة الى خدت بالها
انا برده اتصدمت قبلك صدمة مش هوينة ده فيه حاجات كانت وسط الحوار ما قدرتش انشرها كمان و تعليقات قبل الحوار و تعليقات بعد الحوار
يلا يا ما الواحد بيظن خير بناس و بيتصدم بعد كده

mohand said...

السلام عليكم

العفو
الحمد لله

عموما انا حذفت البوست ابو ايملات
انتي عارفه اني شخصية معروفة وايملاتي مستهدفه

هههههههههههههههه
انا حبيت اقولك احسن تزعلي

انا شخصيا بزعل من اللي يحذف تعليق له عندي

تحياتي

rack-yourminds said...

ازيك يا عاليا

انتي بقي هتبقي صحفيه كبيره ان شاء الله

قوليلي بقي هي المجله ليه منشرتش الحوار الجميل ده!؟

تحياتي لكي

Esmat said...

أحمد ماهر من الفنانين اللى لهم
لون مميز فى تمثيلهم

لكن فى المسلسلات بس ملوش فى السينما
وأدواره فى المسلسلات التاريخية رائعة فعلا
ويتمع بصوت قوى اعتقد إنه فى المسرح ممكن
يكون اكثر من ممتاز لكن مشفتش له ادوار مسرحية
تحياتى لكى عاليا

سندباد said...

مجهود رائع وجميل تحياتي

قضية عم أحمد Ahmed Case said...

هو من القليل المحترمين
أحييك على الحوار الراقى ...

اشكرك بجد

Unknown said...

مهند :)
لا لا العفو أيه ده انت تستاهل حفلة يا راجل
لا مش زعلانة ده حقك ، بس لسة مقلتش رأيك فى البوست


rack-yourminds :)
ازيك عامل أيه ؟ هما قالوا انه طويل اوى و يسمع من بقك ربنا


esmat :)
اشكرك على زيارتك الغالية انتى الى مدونة متميزة و ليكى بصمة فى عالم التدوين


سندباد :)
اشكرك الف اشكر
و انا كمان تحياتى


احمد رفعت :)
اشكرك الف شكر ع الزيارة الاولى و ارجوا ان تكون المدونة عجبتك

سلوى said...

حوار جميل
تعرفنا على أحمد ماهر أكثر


بالتوفيق دوما

خالص تحياااتي

mohand said...

السلام عليكم
وانا اقدر برضه

عموما لا غبار عليكي كصحفية
وجميل الحوار
بس يا ريتيني ما قريته

معجبنيش ردود احمد ماهر خالص

تحياتي

عــلاء ســالـــم said...

أحمد ماهر من الفنانين الملتزمين اللي بيحترموا عملهم.
وعلشان كده الناس بتحبه وتحترمه.
انا كمان من محبي الدراما التاريخيه والإسلاميه وعلشان كده بأحب أحمد ماهر جداً.
أشكرك على نشر الحوار الجميل دا اللي عرفت منه بعض أشياء كنت أجهلها عن الفنان أحمد ماهر.

نبضات said...

صديقتى الغاليه .......... وحشتنى
وصباح معطر بالورد والياسمين
مش عارفه اقولك ايه بس بصراحه حوار جميل منك جدا وفعلا فنانه ياعاليا فى اسئلتك ومناقشتك وكتاباتك للردود

اما عن البوست فعاوزه اقول حاجه بس مكسوفه جدا بس انتى عارفه انى مش بعرف اكتب كلمات تقليديه وخلاص او أقول حاجه مش حساها ولا مؤثره فيا

عاليا بصراحه ... مش لاقيه كلمات اقولها عن البوست مش عارفه ليه

لذلك أقول : لا تعلـيـق

تحياتى لك

Yasser Hussein said...

حوار جميل
الاسئلة تم صياغتها بحرفية
وردود الفنان أحمد ماهر فيها الكثير من الصراحة خاصة رؤيته إن ابنه غير موهوب
جزئية رؤية الرسول في المنام حاجة مش محتاجة إعلان أو تغطية إعلامية فالمجاهرة بها إعلامياً يعطي إنطباع أن الشخص يريد أن يقول للناس أنا راجل صالح وبتاع ربنا والدليل إن الرسول جالي في المنام
أنا لاأحبذ مثل هذه التصريحات مع إحترامي للفنان أحمد ماهر
الشيء الآخر تفوق الدراما السورية ليس عيب في الدراما السورية وإنما عيب في الدراما عندنا التي باتت متشابهة من حيث الموضوعات والممثلين وتكرار الأدوار
عدم حضور جنازة أي شخص كان بحجة الانشغال بالعمل غير منطقي فحضور الجنازة واجب أكثر من حضور حفلات الزفاف وواجب أكثر على الرجل الصالح الذي يرى الرسول في المنام
:)
خالص تحياتي

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ايه اخبارك ان شاء الله بخير دوما
الفنان أحمد ماهر من الفنانين القلائل الى بحترم ما يقدمه وبحب تمثيله جدا
ربنا يوفقك
بس كنت عايزه اقول ملحوظه متواضعه كده بناء على دراستى
واخده بالك من السؤال دى
ذكرت فى أحد البرامج على الفضائية المصرية أن عملك بالفن كان بمثابة معترك ... مع من كان ذلك المعترك ؟ و هل أنتهى بالنصر أم الهزيمةأم مازال قائما ؟


هو أجب على النص التانى وما جوبش ع النص الأول ربما لو كنتى صيغتى السؤال بشكل يكون السؤال لا يحمل الا فكره واحده كان هيجاوب ع الاتنين انما هو دلوقتى نسى السؤال الاول فى السؤال التانى
أنا قولت ما أبخلش عليكى بملاحظتى ربما أفدتك فى شئ
الى الأمام دوما
وفقك الله
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حسن ارابيسك said...

الحقيقة اختيارك لشخصية أحمد ماهر الفنية اختيار موفق فهو فنان صاحب رؤية عالية جداً في كيفية تشخيص الأدوار التي يؤديها
أمتعتينا بذلك الريبورتاج القيم

Unknown said...

سلوى :)
أسعدتنى زيارتك الاولى و اسعدنى انبساطك بالبوست
ورتينى


مهند :)
اشكرك يا صديقى العزيز دى شهادة اعتز بيها ، معلش كويس انك قريته عشان تعرف الامور على حقيقتها
نورت و زهزهت البلوج


علاء سلام :)
انا كمان بحب المسلسلات التاريخية برده ، و شعيدة انك استمتعت بالحوار
خالص تحياتى


نبضات :)
اغلى صديقاتى انتى وحشتينى اكتر ، مش عارفة تقولى ايه و لا تعليق ايه بس ما التعليق قدامى اهوه و انتى قولتى رايك فى الاسئلة خلاص هو ده الى يهمنى
نورتى



ياسر حسين :)
فنانا الجميل ، قلت بالظبط نفس النقط الى حرصت على توضيحها
نورت و نورك غطى على احمد ماهر :)



مؤمنة :)
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته الحمد لله يا حبيبتى بخير و انتى اخبارك ايه ؟
متشكرة جدا جدا على الملحوظة الهامة دى بجد حتنفعنى اوى بعدين فعلا الف شكر
انتى باه دراستك ايه ؟ أعلام ؟


حسن ارابسك :)
المتعة فى مدونتك يا ابو على انا سعيدة انك بتقول ان حوارى امتعك دى شهادة فعلا اعتز بيها

Desert cat said...

انا بتعجبنى اعمال احمد ماهر لانى بحس انه بيؤدى باحساسه مش مجرد تمثيل
حبيبتى ما شاء الله عليكى محاورة جيده جدا
ربنا يوفقك
محبتى يا جميله

بنت القمر said...

مبروك الالوان
ومبروك وسطنه الكلام
وهو حضرتك صحفيه ولا ايه يا خسارت المهنه لو انتي مش فيها
احمد ماهر عملاق بحترمه اوي عشان وقف ضد هجمه السوريين علي مسلسلات ابناء مصر
واللي حسبه لقاه اهم خد اماكن المصريين وجمال سليمان دمه سم وفاشل احمد ماهر برقبته
تحياتي يا ملاكي

رحيق الحب said...

جميل اوى حوارك يا عاليه وخسارة بجد انه متنشرش عموما المجله هيا اللى خسارنه يا بنتى ولا يهمك
بس عموما انا بقدر الفنان احمد ماهر بحس انه انسان وفنان محترم وبيقدم فن جميل كمان ده غير انه شبراوى قديم كان بيجى عندنا بيخرج تقريبا مسرحيات عندنا فى المدرسة ولا تقريبا كان من ضمن اللجنه اللى بتقيم العروض مش فاكرة ولا ايه بس كنت اسمع عنه فى مدرستنا زمان
ربنا يكرمك ويوفقكك باذن الله ان شاء الله بكرة نقرا اسمك فى المجلات والصحف وتبقى احسن محررة

Anonymous said...

السلام عليكم
بوست كويس واتفق مع راى ابو الابناء طائرى الحبيب
عرفت انك بتسالى عليه قلت اجى اطمنك اننا جميعا بخير والحمد لله
وانى موجوده بينكم فى احسن حال

تحياتى

زوجة الطائر
ام الابناء
راجيه عفو الله

§a§a said...

جميل جدا وبوست رائع حوار ممتع جدا

تحياتى

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا الحمد لله بخير
اه دراستى اعلام تخصص صحافه
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

MKSARAT - SAYED SAAD said...

عزيزتى هذا اول تعليق لي في مدونتك الجميلة
الفكرة التي طرحتيها في البوست هذا فعلا جميلة واسمحي لى بأن اقول رأيي انا غير متخصص لكن سأحكم من وجهة نظر المشاهد الذي يشاهد المسلسل في المنزل
المسلسلات الاسلامية السورية والمصرية
انا معكي جدا ومع راي الاستاذ احمد ماهر
ان فعلا مصر هى اساس الفن والثقافة العربية لا جدل في ذلك ونحن لنا تاريخ وافر من الاعمال الاسلامية الممتعة والمتمكنة انا من وجهة نظر المتواضعة
تفوقت المسلسلات السورية في نقطة مهمة جدا تزكري يا عزيزتى اي المشاهد التى كانت تترجم حالة حرب وكيف تم تنفيذها بالامكانيات المصرية وتذكري ايضا كيف نفذتها المسلسلات الاسلامية تذكري نطق اللغة العربية الفصحي لديهم على كافة القائمين بالعمل وعلى القائمين بالعمل في مسلسلاتنا المصرية هم تفوقوا في هذة النقطة صدقيني هذا ليس تحيز لهم
لكنى اقصد ان نتخلى عن الوهم مصر تملك اسماء عريضة في الفن العربي لا يمكن الاقتراب والتشكيك في تاريخها ومستواها الفنى لكن هذة الاسماء بدأ تتحطم امام امكانيات تنفيذ تلك الاعمال
فماذا في يد الفنان في هذة الحالة والانتاج يرغب في التوفير
اتعلمي تذكري فيلم الناصر صلاح الدين الذي انتجتة اسيا في تلك الفترة والذي كان سبب في ضيياع اخر قرش ي جيبها
حتى الان لم يظهر عمل مصري يقنعك كمشاهدة بان الحرب حقيقية بان العمل يمكنة ان يأخذك من عالمك الحالي وتعيشي مع تلك الفترة
فالقصة ليست ايهم افضل وايهم هو صاحب الصنعة
القصة الان هل نحن نملك دعم انتاجي يمكن المخرجين من اعداد طبلوهات فنية عالية الجودة والحنكة
هلى نحن نملك دعاية اعلامية قوية في الوطن العربي
هل نحن نخطط بدقة للريادة المصرية
لاحظى الموضوع ليس على مستوي المسلسلات الاسلامية السورية فقط ولكن على اصبح يتسرب الامر على المستوى الخليج وبدأ المشاهد المصري يترك مسلسل مصري ويشاهد المسلسل الخيلجي
فكل ما قصدة من كلامي هذا هو تغير وجهة ظرنا وليس طريقة عملنا نحن حتى الان مميزون لكن غدا لا ادري ما سيكون
عفوا على الاطالة لكن موضوعك فعلا جميل احيكي علية
تحياتي ومودتى

mohammed elzayat said...

جميلة اوى المدونة والاجمل منها الموضوع مع الفنان الجميل احمد ماهر وان كنت اعترض على بعض ارائه مثل كثير من الناس بالاخص الدراما السورية فأنا ارى ان الدراما السورية ليست التاريخية فقطبل والاجتماعية ايضا بحم انى متابع لها منذ ما يقرب من 3 سنوات ارى انها تفوقت على الدراما المصرية فى الاهتمام بالتفاصيل والصورة والممثل نفسة بالاضافة الى التكاليف الانتاجية MKSARAT SAYED SAAD الضخمة كما قال
واشكرك على الموضوع الجميل
ونريد المزيد

ذو النون المصري said...

البوست جيد جدا
انا فعلا بحب احمد ماهر لكن حجة التصوير مش و لا بد
و المسلسلات السوريه ايضا فيها نمازج كثيره متفوقه علي المسلسلات المصريه و مش هنفضل اصحاب الصنعه و اسطواتها للابد
لان غيرنا اتعلم و بيشتغل احسن مننا

مدحت محمد said...

عاليا
المفروض المجلة دى تتشمع
ازاى متنشرش
الحوار الجميل ده
اسئلتك صراحة فى الجون
فكرتينى بمنى الحسينى
ضحكنى لما بتساليه
هل يغنى حب الجمهور عن الجوائز؟
هو رد بجرائة الفرسان
لا طبعااااااااا
هى ضحكتنى جدا
مردش رد مثالى
وجاب من الاخر
تحياتلى لصاحبة الحوار

Unknown said...

قطة الصحراء :)
محبتى يا قطتى و ربنا يخليكى على كلامك الى يفتح النفس اكتر من السمك


الغالية على قلبى بنت القمر :)
قمر التدوين و قمر مدونتى بتسعدنى دايما زيارتك ، لا انا صحفية مع ايقاف التنفيذ ادعيلى ابقى تحت التنفيذ
بيعجبنى فيكى دايما انك صريحة فى ارائك و ما بتجمليش ربنا يديم عليا تعليقاتك الصريحة بيعدا عن اى تزويق


رحيق الحب :)
ربنا يخليكى يا رب ادعيلى ابقى محررة تحت التدريب حتى ، حتى دى مش طيلاها دعواتك معانا


راجية عفو الله :)
يااااااااااااه اخيرا ؟ انتى فين من زمان ؟ انا بسأل عليكى على طول ، الحمد لله انك بخير و فى احسن حال ، انتى و طاءرك الحبيب الوحيدين الى لحظتوا انحيازى فى الحوار لنقطة الحلال و الحرام
ما تبقيش تطولى الغيبة كده يعنى

وش مأموص :(



sasa:)
الله يحليكى يا حبيبتى و يخلى زوقك انا عارفة انه عجبك عشان ميولك تاريخية
نورتنى


مؤمنة :)
الله يا بختك طب شدى حيلك باه و نشوفك ان شاء الله محاورة ما فيش ارق و ازوق منها


مكسرات :)
اسمك لذيذ اوى انا مدمنة مكسرات انصحك لما تيجى هنا تتخفةى فى اسم تانى

يا سيدى ارغى براحتك انا احب المناقشات الطويلة على فكرة

انا مش زى ما انت فاهم انى مقيداه فى موضوع تفوق الدراما السورية على المصرية لانى شايفة ان الابداع مش حكر على دولة معينة و بعدين احنا فعلا زى انت ما قلت قصرنا و مستوانا ضعفو زى عادتنا فى كل حاجة نعد نمدح فى الامجاد القديمة و الاعمال الى راحت و الناس بتتقدم جنبنا و احنا مش فى ادينا حاجة نعملها غير الجعجعة و الفشخرة

سعدت بزيارتك و ارجوا انى اشوفك هنا ديما


no chance :)
اهلا اهلا مبروك عودتك لعالم التدوين رأيك وجيه و انا مفتنعة بيه و سعيدة ان البوست عجبك خصوصا و انت دارس صحافة فا دى طبعا شهادة اعتز بيها
المزيد موجود كتير عندى فى المسودات بس نورنا دايما بهذه الزيارة التى اسعدتنى كثيرا


ذو النون المصرى :)
ازيك عامل ايه يا زميلى العزيز ايوة كده نورنى كل بوست زيارتك بفرح بيها اوى و الله
ردى على تعليقك نفس ردى على مكسرات و نو اتشانس
ما تبقاش تحرمنا من الزيارة زورونا تجدوا ما يسركم


doha :)
هههههههههههه
ما عندهومش شمع ، يا سيدى و لا تتشمع و لا حاجة ان شاء الله تظهر لى فرصة تانية ادينى بحاول بس و الله التدوين اشبعنى جدا على فكرة

اه هو فعلا جاب من الاخر بس انا يا عم ما جيش حاجة فى منى الحسينى
منورنى دايما

غمض عينيك said...

حلو الحوار ياعاليا
بس معجبنيش رده على جنازة احمد زكي ولا على موضوع الجوايز
كان لازم يبقى دبلوماسي شوية

Unknown said...

غمض عنيك :)
ازيك اخبار الشغل أيه ؟ أه المفروض كده بس احسن عرفنا المواضيع على حقيقتها

мσнη∂ιš said...

mohniq مش mohndis على فكرة
هههههههه
سعيد بتشريفك لي

Unknown said...

مهندس :)
و انا كمان سعدت بس ابقى اكلم عندك عربى

мσнη∂ιš said...

أنا في جملة سمعتها كذا مرة في مسلسل ما و علقت في بالي، ولي عادة لما أقابل مصريا أقوله له على طول:

أنا ماليش في الهشاشة يا باشا
:D

يالله سلام