Nov 8, 2007

ظلموه ... دراما رمضان

عندما أجتمع الحنان و الحنين و الأسكندرية





ليس تقدا لمسلسل كل ما خرج به النقاد من متابعته هو ضعف الأخراج و زوايا الكاميرا و الأضاءةو الأيقاع البطئ و نجمنا الكبير الحبيب ( أحمد رمزى ) الذى قلل من شانه و تاريخه الفنى بقبول هذا الدور ... لست من معجبين ( عمر الشريف ) و لا أستطيع تحمل المط و التطويل كثيرا ..... و لكنه الحنين





الحنين الذى خرج من بيكسلات الشاشة ليدغدغ قلبى جعلنى أنجذب لهذا المسلسل رغم الأعتبارات السابقة ، مجرد طلة ( أحمد رمزى ) جعلتنى أعيش لحظات لا تقاوم فى زمن كم تمنين أن اولد فيه ، منذ الحلقة الأولى رأيت نفسى فى ( رؤوف ) الرجل الأسكندرانى المغترب فى أمريكا الذى عاد و الحنين يسبقه الى الأسكندرية غرامى المفقود
و لنضع تحت الأسكندرية كل ما تستطيعون وضعه من خطوط كانت هى كلمة السر عندما رأيت صورها فى التتر

أنه الحنان الذى أتوق و رأيته فى نظرته و هو يقف أمام منزل حبيبته القديمة فى وقت متأخر من الليل لخيالها فى ستائر الشرفة

انه الحنين الذى هزم الدمع فى عيونى و هو يرقص ليلا أمام البحر

( الشاب صلاح ) الذى يهرب من تسلط و جبروت أبيه و يعيش وحيدا فوق سطح يطل على البحر ... أنها الأمانى المقهورة تراودنى

تحية لكل من كان وراء خروج تلك الأحاسيس بهذا الشكل المؤثر رغم ضعف التكنيك و خاصة الملحن ما أبدعه تتر النهاية ، و أقول للنقاد لو كان ضعف الأخراج سينتج عنه هذا الأحساس الراقى فأهلا به




عيون و رماد

مش عايزة مناغشة و لا تحدى
الدنيا يدوبك على قدى
معمولة عشان تسعد قلبى
و كأنى ورثها عن جدى
الدنيا على قد مقاسى
ماتسعش لأهلى و لا ناسى
حتقولى طماع أيه يعنى
ده كلام فى الهوا و لا يوجعنىنانية
أدينى كفايتى و متعنى
خلينى أعيشها انا لوحدى
دى الدنيا يدوبك على قدى

الشاعر الكبير ( جمال بخيت ) فتحت الجرح و لكن بمشرط ساحر و ليس طبيب جعلت من يسمع هذه الكلمات يتفهم مشاعر المحب للحياة دون أن يتهم بالأنانية

الفنانون الجامدون أوى خالد الصاوى الحقيقة الكلام عنك عندى أصابه الفقر لم اعد أملك الكلمات المناسبة لعبقرية أداءك أنما ع العموم لو واحد بفساد ( قدرى الجمل ) ده حبنى زيه كده أنا ما عنديش مانع

مفاجأة هذا المسلسل بل و دراما رمضان كلها بكل المقاييس هو فنان حساس جدا و مبدع و تأكدت أيضا من انه هو مؤلف العمل ، كتلة المشاعر الى كانت مدفونة فين ما عرفش ( أيمن عبد الرحمن ) أعتقد أنكم تذكروه بدور وزير قطز فى مسلسل الفرسان و تلميذ أبو حنيفة النعمان .... الى الأمام أيها الفنان المتميز الذى أكتشفناه متأخرا و ننتظرك فى أدوار أجمل و أجمل

أيمن زيدان ... ما فهمتش حاجة من كلامك طول المسلسل كنت بتوشوش نفسك ليه ؟




من أطلق الرصاص على هند علام


نادية الجندى ... نجحتى هذا العام فى تغيير فكرة عدد كبير المشاهدين عن أختيارك لأدوارك ، رأينا هذا العام ممثلة عالية الأحساس تختار موضوعات مهمة و جديدة بعيدا عن المرآة التى يتساقط من حولها الرجال

الفنانون العبقريون خالد الصاوى .. بجد حرام عليك بتلبس الشخصيات كده أزاى .. عمرى ما أتخيلتك فى دور فلاح أو صعيدى أو أبن بلد لكن لقيت قدامى ( فلاح أرارى ) فى كل حاجة فى اللهجة و الملابس و تشويح الأيد حتى النظرة

سلوى خطاب ... لك أوسكار التعبير عن مشاعر الأنثى بلا منازع هذا العام

تحية من القلب للملحن محمود طلعت للحن دخل القلب



قضية رأى عام

يسرا ... عرفنا خلاص أنك ممثلة
بأه قضية الأغتصاب قضية جديدة على الدراما المصرية ؟؟؟؟؟؟؟؟ جديدة دى
سؤال يطرح نفسه للمؤلف ... أنت ليك معارف فى الشرطة ؟ أيه يا راجل المجاملات دى كلها ؟

27 comments:

اسكندراني اوي said...

اسجل حضور ولي عوده

albida said...

والله يا علولتى كان نفسى أعلق أقول حاجة بس للأسف مبحش أفتى فى حاجة مشفتهاش بنفسى... أختك وبلا فخر مشافتش ولا مسلسل يوحد ربنا فى رمضان

الحاجة الوحيدة اللى كنت بشوفها كانت كراكيب.. ممكن أكلمك عنه
هههههههههههههه

اسكندراني اوي said...

انا جيت تاني

ههههههههههههههه
والله انا المسلسل الوحيد اللي كنت بتابعه هو سلطان الغرام

والاربع حلقات الاخيره من قضيه راي عام

بس دا كل اللي كنت بشوفه

كده مش حاخد العسليه

mohand said...

السلام عليكم

ههههههههههههههههههههههههههههههههه
بضحك علي اخر كلمتين بس

بالنسبة لقضية رأي عام

هما عايزين بس يعملوا حاجه متناولتش في مسلسل
بس موضوع الاغتصاب اتعمل في اكتر من فيلم اصلا

عموما مشوفتهوش
----------------
رصاص هند علام
الصراحة يا دوب خطفت كام حلقة منه

لان موعيده مش متناسبة معايا
كعادتي مش بشوف غير استاذي وحبيبي صبحي
-------------
حنان وحنين شوفت مشهد بس اتخنقت

المهم سيبك انتي

رمضان حلو من غير كل اللي بيعملوه دا كله

تحياتي

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيك يا جميله ايه اخبارك
أتمنى تكونى فى أتم حال
وحشتينى اوى
النت كان فاصل عشان كده كان التواصل منقطع بس دايما ع البال
فى رعاية الله دوما
المسلسل الى كنت بتابعه من دول قضية رأى عام ومن أطلق الرصاص
قضية رأى عام دى حكايه فى التمثيل والموضوع والاخراج كل حاجه بصراحه من وجهة نظرى لا ينقصه شئ وهى فعلا يسرا ممثله كويسه انتى ليه قولتيها كده بتريقه
وفعلا مش جديده ممكن يكون فيه عمل تعرضله لكن مشبالشكل الكامل دى
يعنى المسلسل عرض القضيه وعرض الحل الى بينشده المجتمع بتطبيق تهمة الاعدام على من يقترف ذلك الاثم
وكل دى باستدراج عاطفى وعقلى جذبنا جميعا
العمل دى علق مع ناس كتير عن اى عمل اخر بيتناول نفس القضيه مما يثبت تفوق اداءه عن باقى الاعمل
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
اما قضية هند علام بصراحه المسلسل ما عجبنيش اوى
ليه ؟
مش جذاب مش مشوق
ما عجبنيش أداء ناديه الجندى كانت بارده فى تمثيلها يمكن يكون دى سبب احساسى بعدم الجاذبيه للمشاهده
دى رأيى المتواضع
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نبضات said...

أزيك ياعاليا وحشتنى واستاذنك اسلم على البيدا عشان لسه مدفعتشى الضرائب اللى عليها ومدونتها مغلقه لسه فمبعرفشى اوصلها وحشتنى يالبيدا
بالنسبه لمسلسل حنان وحنين الفكره رائعه بس كانت محتاجه معالجه واخراج احسن من كده لانه كان مسلسل بارد برود الثلج بصراحه شديده ومكنتش حاسه ولا وصلى اى مشاعر منه بس فكرته فى الاول بهرتنى وكنت اعتقد انه حيكون احسن من كده وبصراحه انا شايفه ان عمرو الشريف واحمد رمزى ظلموا نفسهم باشتراكهم فى هذا العمل الضعيف جدا
اما بالنسبه لمسلسل يسرا فانا عجبنى فيه انه بيطرح قضيه الاغتصاب من كل زوايا الموضوع بس برده كان ممكن يتعمل احسن من كده بس انا حسيته معقول
وطبعا كان واضح جدا العمليه التجميليه المعموله لشكل الشرطه فى بلادنا وغير حقيقيه يمكن كان ممكن اصدق كده لو كنا فى الستينات ولكن فى زمنا هذا بصراحه حلم جميل ان نجد شخصيه مثل سامى العدل ونتمنى ان تكون موجوده فعلا بس بصراحه كان فيه مبالغه شديده مش موجوده اساسا
اما باقى المسلسلات المذكوره فبصراحه لم اشاهدها لضيق الوقت
اما مسلسل ندايه الجندى فانا لا اشاهد لها اى افلام ولا مسلسلات لانها مش بتعجبنى ودايما بتقدم افكار مستهلكه ومكرره
عموما ياعاليا الاختلاف فى الراى لايفسد للود قضيه
تحياتى لك على هذا البوست
وسعيده انى من أوائل المعلقين

§a§a said...

نسيتى اهم مسلسل اتعمل السنه دى

هو مسلسل الملك فاروق

المسللسل دا جامد جدا وشدنى جدا وشد كل المصريين تقريبا

لانه ناقش فترة الحكم اللى كل رجال الثورة لعنو فيها الملك السابق

لكن المسلسل ظهر جوانب ايجابيه كثيرة فى حياته

تحياتى

Yasser Hussein said...

حلوة قوي البانوراما دي
خاصة أني لم اتابع ولا أي مسلسل من المسلسلات التي تم عرضها
ربما اكون قد شاهدت جزء من حلقة من كل مسلسل
لكن اسلوب عرضك وتقيمك للاعمال عجبني
ده لنك لموضوع عن خالد الصاوي أبقى بصي عليه ويهمني رأيك
ورأي زوار مدونتك
http://cartoonya.blogspot.com/2007/11/blog-post_08.html
خالص تحياتي

كمال سلطان said...

إيه ياعم الكلام الكبير قوى ده دا احنا نوح نقعد فى بيوتنا بقى

Unknown said...

أسكندرانى اوى :)
انت مش محتاج تسجيل يا ياباشا مكونط فى الاول و ده من البديهيات هنا انا كنت بس عايزة اعرفك انى المرة الى فاتت فتشتلك السر انا باشلك الاربع جنيهات يا كلبوظة فى البوستة اهم ينفعوك لما تكبر اما العسلية باه ده مش من مقامك انا جبتلك جاتوه

وشك بيضك

البيدا :9
مش مهم يا ستى اهى قعدة دردشة و كفاية انك نورتينا قوليلى السحلب عجبك ؟

مهند :)
لا هى يسرا كانت بتقول فى الحوارات انه جديد على كله اما بالنسبة لأستاذنا صبحى بأه فأنا طبعا ده بعمله حاجة كده لوحده و يمكن يكون فيه مفاجأة حلوة أوى قريب بس أنت ادعيلى انجح فى محاولة كده حعملها

مؤمنة :)
وحشتينى أوى يا حبيبتى كنت محتاجة رأيك بشدة فى الموضوع الى فات اله يسامحه النت

مش عارفة هى أذواق انا بصراحة شايفاه ماكنش جذاب و يسرا بتتصنع دايما

نبضات :)
عادى يا حبيبتى دى أذواق و امزجة و انا طبعا عارفة رأيك مسبقا فى المسلسل يمكن يكون جذبك انتى و عجبتك الفكرة بس احنا متفقين ان كان فيه عملية تجميل ما لهاش لازمة

sasa:)
لا مانستوش و الله بس للاسف ماشفتوش انما حبتدى اتابعه دلوقتى عشان بيتعاد عرضهانما الموسيقى التصويرية عجبانى جدا

ياسر حسين :)
أشكرك يا فنان رأيك ده مهم جدا طبعا
خالد الصاوى ؟ رايحة طبعا و انا أقدر اتأخر ؟

كمال سلطان :)
لا يا سيدى انا على قدى بس الجماعة دول يدخلوا يشوفوا الحوار بتاع منى زكى و هما يقولوا مين الى يعقد فى البيت

Unknown said...

هههههه
صراحه يا عاليا مقدرش افتى انا مشفتش غير قضية راي عام وحماده عزو
ربنا يسهل ابقى اتفرج على الباقى فى 3 شهور اللى هانتخ فيهم فى الاجازه
بس تحليلك جميل عجبنى قوى اختصارك للاحداث فى كلمتين ورد غطاهم زى ما بيقولوا
تنفعى ناقده يا بنتى والله
اديكى 10/10

مدحت محمد said...

والله انا متابعتش ولا مسلسل فى رمضان
يمكن
اخر ايام بس
ابتديت اتفرج
على ماما نونة
فى اول المسلسل
ماكانش عاجبنى
يحيى الفخرانى فى دوره فمتفرجتش
رغم انى بحبه اووووووووووى
واخر المسلسل
ربنا اكرمنى واتفرجت
صراحة
لاقيت نفسى مبفهمش
المسلسل جميل فعلا
بجد تحياتى
للسرد الجميل
يااستاذة
تحياتى

قطوف said...

العواف
برغم من انى مشفتش
اغلبية المسصللات اللى انت ذكرتها
بس اواضح ان نقدك كان ممتاز
وعجبنى تعليقك على مسلسل قضية رأى عام

كانت اكتر حاجه مستفزه فى المسلسل
بقى دول ملايكه

بوست رائع

Esmat said...

عاليا شوقتينى أشوف مسلسل
حنين وحنان للأسف فى رمضان
مشوفتش إلا حمادة عزو لانى بحب الفخرانى
بإذن الله لما يتعاد حشوفه
وتحية ياقمر

احساس لسه حى said...

عزيزتى
معاكى حق مساسل حنين وحنان الحلقات اللى شوفتها القليه كانت مليانه شجن جميل وحنان وحب
ليه دايمن عوزين مسلسلات كلها شد وجذب
واكترها بعيده عن الواقع
من اول هند علام
اللى فيها مشاهد من افلام قديمه واحد يرجعلها نظرها فجاءه والتانيه تتعرض للموت كام مره بس مش هتموت لازم
لحد قضية راى عام اللى شرطتها من الجنه
ووزيرها مقصوص الجناح
عيون ورماد مشفتهوش ومحكمش عليه
تحياتى ايها الناقده
سلام

الطائر الحزين said...

ولا شفت حاجة بلا فخر
الحمد لله

Unknown said...

لماضة :)
فينك يا بنتى وحشتنى لماضتك الله يكون فى عونك طب باه
الله يخليكى و متشكرين اوى ع الدرجة النهائية بسي انتى ماقلتيش امتياز بس و لا مع مرتبة الشرف ؟
هههههههههه
دى الى انتى حتخديها ان شاء الله ربنا يوفقك

doha :)
أشكرك و الله كويس ان السرد عجبك انا برده على فكرة معجبنيش دور يحيى الفخرانى اقل قيمة بكتير من ادواره الى قبل كده فين حمادة من اوبرا عايدة و لا ليالى الحلمية

سى السيد :)
يعفيك يا اخويا انت بركتنا يا سى السيد
بعد كلمتك ما لناش كلمة حاسب السلمة و انت نازل يا سى السيد تروح و ترجعلنا بالف سلامة يا اخويا

قسمت :)
طب كويس انى اثرت فيكى كده بس لو معجبكيش اوعى تحدفينى بحاجة اصله ماعجبش ناس كتير بس فى النهاية دى أذواق

احساس لسة حى :)
و الله يا حسام مش حسام برده ؟
حنان و حنين معجبش ناس كتير و هو فعلا زى ماقلت فى البوست مستواه ضعيف بس يمكن حنينى انا لاعمال القديمة و الممثلين القدام خلانى احب المسلسل و اسكندرية برده
يا عم و لا ناقدة و لا حاجة :)
أشكرك

الطائر الحزين :)
لا لالا مالقش حق مستعجل ليه كده مالسة بدرى كنت فين ما انا عارفة انك ماشفتش حاجة انا كنت عايزة تعليقك ع الموضوع الى فات جاى تعلق ع الموضوع الى مالكش فيه ؟؟؟؟؟؟ سبحان الله؟
ازى الطيور الصغييرين ؟

بنت القمر said...

للاسف المسلسلات دي مشفتهاش
لاني كل رمضلن بنقي حاجه ولااتنين والباقي اتابعه بقيه السنه
بس سمعت اغنيه التتر وعجبتني اوي
وانتي ازيك بقا
السنه دي شفت فاروق وعزو ويسرا
واهو كلع ها ينعاد تحياتي

كلاكيت تانى وتانى said...

تعرفى عرضك ةتحليلك للمسلسلات بيقول انك مش متابعة جيدة للتلفزيون وان كل ما يعنيكى مثلى تماما هو رؤية المشاعر التى اندثرت ولم يعد لها وجود سواء فى قصة او من خلال تمثيل ممثل او من خلال لقطة عايشتى فيها روح بطل محب
عزيزتى الوحش اصبح اكتر من الحلو وانا مثلك هذا العام كنت احاول ان ابحث عن لحظات رومانسية حقيقة او حتى غير رومانسية المهم ان تبدو حقيقية وليست مفتعلة سواء فى القصة او اداء الممثلين فلم اجد الا اللمم
تحياتى بس انتى مش معايا ان كل سنة المستوى بيقل عن السنة اللى قبلها دون شك
شكرا لتشريفك مدونتى

Unknown said...

كلاكيت تانى و تانى :)
بصراحة أه انا كنت متابعة جيدة للتليفزيون زمان لحد ما المستوى ابتدى يقل و انتى تحليلك صحيح انا بادور فى كل ده لحظة ارتاح فيها بعيد عن عالم ممل

يا سلالالالالالالالالالام حسيتى بيا
طبعا المستوى فى النازل انتى حتقوليلى ؟

العفو داحنا الى نتشرف
يا ريت ماتحرميناش من الزيارة


بنت القمر :)
ازيك يا قمر الاقمار الارضية و الفضائية و البحرية ؟ طلتك بتلعلع البلوج يا بنتى

انا الحمد لله كويسة

اه كله يا اختى بيتعاد دلوقتى تانى

rack-yourminds said...

شوفي يا عاليا انا بقي مكنتش بتابع مسلسلات في رمضان ,اصلي المسلسل تلاتين حلقه وانا معنديش طولت روح اتابع مسلسل علي مدي تلاتين يوم

لكن في وقت الافطار بحكم ان اخواتي كانو بيشاهدوا مسلسل يسرا فكنت بتابعه وقت الافطار بس يدوبك كنت افطر وبعد كده اسيب المسلسل و افتح الجهاز الي ان تاتي صلاة العشاء

انتي بقي شكلك تابعتي كل المسلسلات كنتي بتجيبي وقت ازاي لده كله ههههه


تحياتي ليكي

albida said...

لأ هو من ناحية السحلب فعجبنى جدا!! تسلم ايدك! وبنصحك بما ان الشتا جاية أنك تجيبة طلبية سحلب من موزبيق لا تقل عن 10 كيلو كده
هههههههه

وسليميلى على منى اوووووووى لو شوفتيها وبوسيها من هنا هو ومن هنا هو
:)

Anonymous said...

مرحبا عاليا ، أنا بصراحه شهر رمضان السنه دي بالنسبة لي ، كان شهر خالد الصاوي ، تابعت بس هند علام وعيون ورماد ، وأقولها أنو الفنان خالد كان الحصان الرابح في مسلسلات رمضان أبدع بالفعل في أدواره ، لدرجه كنت بشوف الحلقه أكتر من مره في اليوم. مبدع بحق إنت يا خالد .بالنسبه لهند علام كان تمثيلها مصطنع والإحساس مش نابع من القلب ، أما عيون ورماد حسيت الإخراج غير متقن وأيمن زيدان كان مش مستواه ميرسي يا قمر على البوست الجميل جدا.

Rushdy Kamel said...

انا فعلا كان نفسي اعيش في الزمن بتاع احمد رمزي وفاتن حمامة والعندليب
ياااااااه كنت هابقى سعيد جدا

بس انا مختلف معاكي في قضية رأي عام

تحياتي يا عندليبة

Anonymous said...

مش هاخبى على حد
انا الحاجه الوحيده اللى كنت بتابعها فى رمضان كله كان كارتون كراكيب
اللى بييجى بدل بكار
بس عشان اغنية محمود العسيلى
:)
ممكن أستغل المساحه دى واعمل اعلان صغير
16 نوفمبريا جماعه..مستنياكو يوم الجمعه الجايه الساعه 8 م..قاعة الحمكمة بساقية الصاوى
هانتقابل ونحضر حفلة لفرقة أيامنا الحلوه..واحده من اكبر التجمعات البلوجرية المهمه
تعالوا وقولوا للحبايب

Unknown said...

rack-yourminds :)
يا سيدى و الله كنت بصلى التراويح زيك و ختمت القرآن ربنا يتقبل منا ومنكم

البيدا :)
عمايل اديا و حياة عنيا .. زرونا تجدوا ما يسركم

ربا :)
أزيك يا حبيبتى و حشتينى أيه الغيبة دى يا بنتى دا انا افتكرت سافرتى القدس ؟ اخبارك أيه ؟
هو فعلا خالد الصاوى كان الحصان الرابح السنة دى

big cod :)
ازيك انت لسة ما اتحلتش ؟ حتتحل امتى بس ؟
هههههههههههههه
كويس لقيت حد اهو عجبه زمن رمزى يعنى انا مش حالة غريبة
يا سيدى دى أزواق و ووجهات نظر انا أصلى تصنع يسرا ما بقبلوش بصراحة

وينكى :)
استغلى براحتك منورة
بس فين باه حق الاعلان ان شاء الله ؟
هههههههههههههه

Anonymous said...

يظهر انك كنتى فاضيه تشوفى كل ده
وفعلا الفاضى يعمل قاضى
يظهر انك ملكيش فى كتابة مواضيع جاده

اه كله عند العرب صابون

ولولا اختلاف الاراء لبارت السلع

يله لنا الله