Oct 30, 2007

فاتت جنبنا


عفوا عزيزى القارئ
قد تتعجب من قراءتك للسطور الأولى من
عرضى لهذا الموضوع الشخصى و تهمس لنفسك
و أنا مالى ) لكنى أدعوك أن تكمل باقى السطور
فقد يفيدك ما فيها
منذ فجر طفولتى و كل من أقتربت منهم أو أقتربوا منى يتهموننى دائما بأنى صريحة بشكل يجرح الأخرين و تلقائية بشكل يضعنى فى صورة الطفلة أحيانا و الساذجة كثيرا و أنى رومانسية بشكل يجعلنى أبدو بلهاء و لا أجيد أستخدام عقلى و أنى خياليةبشكل يضعنى فى صورة السلبية التى تهرب من واقعهاو زمانها الى واقع صعب تحقيقه الا فى أفلام عبد الحليم حافظ و زمان أنتهى يوم وفاة عبد الحليم حافظ......... و الكثير تنبؤا لى أنى سأعانى كثيرا عندما أخرج للحياة العملية و الحق أن هؤلاء فقط من كانوا على حق و نقدونى بشكل موضوعى ...... فأنا كذلك الأن و أكثر بكثير من الصورة التى تخيلوها لكن عذائى الوحيد أن تخبطات الحياة جعلتنى أتمسك أكثر بحليميتى و أنعجنت أكثر بعندليبيتى لأن شفافية و نقاء الدستور العندليبى جعلونى أرى الناس أمامى كالكتاب المفتوح و أنجوا بنفسى من أى حفرة قبل أن أقع فيها بينما هم من كانوا يتحدثون بالمنطق و الواقعية طالتهم مصائب كثيرة و فشل جم و جرحوا أكثر منى بكثير ، تمسكت بحليميتى لأن الرومانسية و الخيال الذى كانوا يعتبرونه هروب من الواقعجعلونى طموحة طموح جامح و طموحى هذا و أن لم يتحقق بعد صبغ حياتى بلون له ضى مرح يظهر من وقت لأخر و مهما ضاقت بى الأحزان فالبساطة الحليمية جعلتنى أتصرف بشكل سهل من أجل أن أحصل على لحظة سعادة فى هذا العصر الكئيب الممل كان أترك العمل الذى لا يمت لطموحى بصلة من أجل الجلوس على النيل ، أو أخرج ما فى دفتر التوفير من لأشترى باقة زهور تليق بعزيز ، و طبعا هم يعلقون بأن هذا جنون
و ها أنتم يا من أوزعتمونى نقدا جارحا و أوهمتمونى بأنى طفلة بلهاء تعيشون حياة مملة ، تقوقعت عقولكم و مشاعركم على الروتين اليومى و أحلامكم على وظيفة من 9 ل 3 و الزواج من أى شخص و السلام و كان هذه هى العبقرية و هذا هو الواقع المثالى ، ها أنتم يا من أوهمتمونى أن الصراحة تجرح و شئ غير لاءق من أنسان متزن.... ها أنتم تنافقون بعضكم البعض و كل منكم يتجاهل عيوب الأخر بل و يحولها بقدرة قادر الى مزايا من أجل أن تبدوا عقلاء ظرفاء لطفاء حتى صرتم تحيون حياة مغشوشة و أحمد الله أنى لم أعترف بهذه الحياة أحمد الله ألف حمد على حياتى العندليبية

******************************************************************************

و ظللت أسير أنا و قرينى من العالم الأخر حليم نتألم من الوحدة و نبحث عن شبيه .... حليم كان حزين جدا فى تلك الفترة كل أغانيه التى همس بها لى كانت حزينة حتى جاء يوم وجدته يضحك و هو يشير نحوها مغردا ( شفنا خطوة حلوة حلوة جاية و ضل تالت بيسابقنا ) .. ألتفت لقيتها هى .... ( منى ) عندليبة مثلنا ظهرت فى حياتنا لتعيد ألينا الثقة ، نفس الأفكار ، نفس الأحساس نفس النظرة و الطموح ، منى تشبهنى تماما و كأننا قطعة واحدة تفهمنى قبل أن أتحدث ، تشعر بأحزانى من صوتى من نظرتى تشاركنى أفراحى و أحتفالاتى برقتها التى لم أجد لها مثيل........ أعز صديقاتى أهدى لكى هذا المقال و أنتى تعلمين أن الكتابة كل ثروتى فأرجوا أن تقبليها هدية متواضعة منى ، عبد الحليم بيسلم عليكى
****************
( منى ) دى بقت رفيقتى فى عالم التدوين عملت مدونة رقيقة زيها متأكدة انها حتمتعنا بموضوعات ثقافية مهمة أسمها ( نبضات ) و اللينك بتعاها أهو على هامش مدونتى ، ألف مبروك يا حبيتى
عين بتحبك :)

40 comments:

Unknown said...

أيه رأيكوا يا مهند و يا أستاذ حازم ؟ :) كويس كده ؟ :) ما تحموناش بأه من تعليقاتكوا :)

Anonymous said...

حلو اوي البوست ده ياعاليا
و الجميل اهداءه لصاحبتك ربنا يخاليهالك و يخاليكي ليها

شوفي ياعاليا كتير من الناس مش بتبص لعيوبها و لا بتحاسب نفسها علي اعتبار ان كل حاجه بيعملوها صح و هما صح علي طول الخط

و لما يجي حد يختلف معاهم يبقي يحشدوا كل الجهود عشان يكسروه
طب ماهو ممكن تكونوا انتم الاتنين صح و لو حتي مش مقتنع بكلامه او وجهه نظريه ايه المشكله لما تحترموا بعض؟

عن نفسي بقيت بعتبر النقد طوبه ببني بيها ثقتي بنفسي ممكن يضايقني ينرفزني ساعات بس مش حيخالينا اقف مكاني ابدا

تحياتي علي البوست المميز و في انتظار جديدك دائما عاليا

اسكندراني اوي said...

ادام الله عليكما نعمه المحبه
وداري على شمعتك تأيد
ههههههههههههههه
كلامك عن نفسك فيه كثير من الشجاعه تنقص الكثيرين يا عاليا

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صديقتى وحبيبتى
الحمد لله ان عدتى الى الكتابه من جديد بهذه النفسه المتحمسه المرحه
تتناولين مواضيعك مهما كان بها من مضايقات بصدر رحب هذا ما نحب ان نراكى عليه دوما
ادام الله عليك ذلك
دائما ما اقول الى من يتهمون الاشخاص بالعيوب وهم اهل ذلك
كفى بنفسك عليك رقيبا
قال الله عز وجل فى كتابه الكريم
بسم اتلله الرحمن الرحيم (أتأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسكم وأنتم تتلون الكتاب أفلا تعقلون )صدق الله العظيم
أتركك فى رعاية الله وأمنه
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

rack-yourminds said...

علي فكره يا عاليا انتي بجد تلقائيه وصريحه في كلامك ده شئ لاحظته من كتاباتك ----
ربنا يديم صداقتكم ويخليكم لبعض


متنسيش تسلميلي علي حليم

تحياتي لكي

mohand said...

السلام عليكم

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

بضحك علشان شوفت تعليقك الاول

اه انا كده مبسوط ومزأطط وبضرب بمب وصواريخ اهوه

الف شكرا بجد علي تنفيذك للطلبات

بجد لفته جميله منك
------------
هنزعلي لو قولتلك ان انا مفهمتش المغزي من البوست ؟

انتي قولتي في الاول كمل قرايه وهتعرف ويمكن استفيد

مدي الاستفاده ايه بقي؟

بس تعليقا علي البوست وعلي تعليق من شخصية كتبت تعليق

انتي متصورة ان النقد شئ مش كويس؟
طيب ايه فائدة النقد ؟

النقد مهم جدا
واشكري شخص اهدي اليكي عيوبك

كونك طلعتي للحياة العملية ولاقيتيها كلها غش ووشوش والكلام ده

الدبلوماسية في التعامل اوقات كتير بتكون صح

يعني مش ضروري تنافقي بس ممكن تحتفظي برأيك في شخص لو قولتيله رأيك فيه هتجرحيه
او هتخليه يكرهك

العلاقة بين الانسان والناس شعره

لازم متنقطعش

وعموما اكيد كويس انك تلاقي حد يهتم بنفس اهتماماتك

دا هيكون دفعة ليكي اكيد

بس هو عبد الحليم اغانيه كلها حزن
حتي الكام اغنية اللي عملهم فرح
تلاقي في الفيلم بعدهم بيحزن

بس انا بحب قوي اغنيتين مشيت علي الاشواك ويوم من عمري

رميت نفسك في حضن سقاك الحضن حزن حتي في احضان الحبايب شوك
لحد دلوقتي بحاول اشيل الشوك مش عارف
ههههههههههههههههه
رغيت كتير انا

وتصدقي اكتشفت في نهاية التعليق اني فهمت الموضوع

غريب قوي انا
مش فاهمني خالص

تحياتي

Unknown said...

اني باسه على الحياه ببساطه اوي
اكيد لو بصيت للحياه بالبساطه دي و طنشت الدنيا كلها اكيد كان هيكمون ضغطي طبيعي

Unknown said...

معلش الجهاز عندى بيهنج فدخلت على السريع كده أوضح حاجة مهمة و راجعة تانى أن شاء الله

البوست ده أهداء لأنتمتى منى ( الى هى بقت دلوقتى صاحبة مدونة ( نبضات )

سامحينى يا منى كنت فى سايبر و مستعجلة ماكتابتش فى أخر البوست أن أنتى ( نبضات )

ع العموم ألان مدونتك على هامش المدونة أهوه

Unknown said...

جميلة ورقيقة وتلقائية وصريحة

بجد ما شاء الله عليكى
:)

son's egypt said...

السلامعليكم
احيانا كثرا الناس بتعقد ان الصراحة عيب
ممكن يكون الحق بيزعل بس انا اتقد ان الواحد علية يقول الحق
زي ما بيقولوا الصراحة بتوجع بس هي لازمة
لان الواحد ميقدر حلو المر لحلو والحلو مر

albida said...

أنا عارفة يا عاليا أنى لسه عيلة ومش فى موقع أقدر من خلاله أدى نصايح- لأنى بكرهها أساسا!!- كل اللى عايزة أقوله.. أن فترة الصغيرة اللى أنا عيشتها دى اتعلمت فيها حاجات كتير واتعلمتها بنفسى (مش عارفة اذا كان ده شئ وحش ولا حلو؟).. اتعلمت أنى مسمعش لأى حد, وأنا قصدى هنا بالسمع أنه مخلهوش يأثر عليا أو على حياتى

طبعا لعدة أسباب: أولا.. دى حياتى أنا بتاعتى انا وهتمشى وفقا لمبادئ أنا!!! أنتى فهمانى؟
ثانيا.. موضوع النصيحة ده بأمانة انا مش مؤمنة بيه. لأن كل واحد بينصحك بيبقى شايف الموضوع من وجهة نظره هو ووفقا لمعاييره الخاصة وطبعا مش بيبقى حاسس بيكى او على علم كامل بالمشكلة
الأنسان الوحيد اللى تسمعى منه نصيحة هو النسان اللى يكون على علم بكل شى, وحاسس بالظبط باللى أنتى بتحسيه, وعنده كل الخبرات اللى فالكون...... وطبعا الأنسان ده مش موجود

مش معنى كلامى أنك تكونى متمردة وتدى الناس الطرشة!! وانما اسمعى كل حاجة واتبعى اللى ترتاحيله بس واللى هيمشى مع هواكى.. ورقيبك ساعتها هيكون ربنا وضميرك, وأظن دول كفاية جدا, مش كده؟

عيشى حياتك زى ما أنتى عايزاها, فالاخر كلنا بنى ادم ولازم نختلف
:)

وربنا يوفقك فى حياتك ويعوضك خير أن شاء الله

albida said...

ااااه.. يخرب بيت السطل!!.. نسيت أقول حاجة
:) :)

أنتى ومنى بجد ثنائى رائع!! ربنا يخليكوا لبعض يارب ويديم المحبة بينكم على طول
أجمل حاجة أنك تلاقى حد بجد يفهمك
مش بيقولوا الطيور على أشكالها تقع؟
هههههههه

وأنا بجد مبسوطة أوى انى عرفتكوا أنتوا الاتنين

غمض عينيك said...

من الغباء ان نحكم على الاخرين من منطلق احلامنا احنا وطموحنا احنا
كل واحد له احلامة وحياته وطموحه
والمطلوب هو النصيحة ومن قبلها الاحترام
تحياتي ليكي ياهاليا
تحيات عندليبيه من حليم رأسا
وسلميلي على منى نعم الصديقة

محمد سمير

Soooo said...

عاليا حليم

لعلمك انا جيت المدونه بتاعتك كزا مره وماقلتش تقريبا ولا تعليق
مش عشان انا مش رومانسي ولا حاجه .. بالعكس والله
انا رومانسي غباوه .. وعلى طول مولع شمع عندي في الاوضه .. يمكن عشان النور بيقطع كتير في منطقتنا .. بس مش دي المشكله

المهم بقى ياستي اني لاحظت انك دلوقتي زي ماتكوني بتتمردي او بتعلني غضبك لانك رومانسيه .. مع انه مش من الرومانسيه انه يغضب الشخص الرومانسي

وكمان حبيت اعلق لاني بجد لقيتك هتختفي وعايزه تقفلي المدونه
قلت في عقل بالي يالهوي .. يعني حتى الرومانسيه الجميله اللي كنت باشوفها عندك هي كمان هتختفي زي ماحاجات كتير هتختفي من حياتنا؟؟؟

نصيحتي ليكي يا عاليا يا حليم
اوعي تبطلي تكتبي .. وتكتبي باحساسك البرئ الجميل الرومانسي الرائع ده .. هتتعبي قوي .. وناس كتير قوي هيتعبو معاكي لانهم مش هيلاقو اللحظه الهاديه اللي بيحسوها - وانا منهم - في مواضيعك وبوستاتك


ياريت تكوني فهمتي قصدي
وروقي بقى
وش واحد بيغمز .. مع انه لابس نضاره شمس وعينيه مش باينه


سلامووووووووووووز

Esmat said...

عاليا حليم
تحياتى برافو عليكى
خليكى على ما أنتى عليه
أحلى شىء فى الدنيا التلقائية والبساطة
لا تتنازلى عن تلقائيتك من أجل أحد
كونى كما تبغين
ومهما حاولتى أن ترضى الناس لن ترضيعهم
كونى نفسك
اللى يرضى بيكى كا أنتى أهلا بيه
واللى مايرضاش براحته
سعيدة بكلماتك وبكى كما انتى
كونى حالمة دوما
تحياتى ايتها الجميلة

Soooo said...

يا عندليب ما تخافش من غنوتك
قول شكوتك و احكي علي بلوتك
.... الغنوه مش ح تموتك إنمـا
كتم الغنا هو اللي ح يموتــك
!!! عجبي

samo said...

يابختك

على الاقل انتى لقيت الصديقه اللى تستحق منك كل الكلام ده

ادعيلى انا كمان

لان محمد (قرينى ) .. زهق ويمكن اكتر منى

عرفى منى ان فى ناس كتير بيحسدوها دلوقتى وياريت تحافظ على الصداقه الغاليه دى

Unknown said...

اجندا حمرا :)
انتى عندك جق و كلامك منطقى بس فيه حالات ممكن يكون النقد فيها بناء و يؤدى لفايدة انا عن نفسى برحب بالنقد لو كان بناء او عن عشم و محبة لكن نقد أقرب ليه للهجوم و الترجيح ده بيتعبنى أوى

أسكندرانى اوى :)
و هو فيه مدارية اكتر من كده ؟
ههههههههههههه
الله يخليك يا معمل السكر أنت و ربنا يديم ع الكل نعمة الصداقة على فكرة منى دى الى هى دلوقتى نبضات مدونته على هامش مدونتى


مؤمنة :)
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
باسعد بتعليقك دايما يا مؤمنة و الله أنتى من الناس الى فى القلب بجد مش مجاملة و أنتى اظن عرفتى عنى انى مابعرفش أجامل
أيوة كده عليكى نور :( أتأمرون الناس بالبر و تنسون انفسكم ؟) دينا جميل اوى و ماسابش حاجة فى حياتنا ألا ودلنا على الطريق الأريح لينا بس حتقولى أيه فى العقول و فى الألسنة الى غاوية تهاجم ع الفاضى

منى دى نبضات الى ع الهامش


rack-yourmind :)
و انت كمان كده يا وحيد انا برده باحس بتلقائيتك ده غير طيبة قلبك
على فكرة منى دى نبضات الى انت بتعلق اول واحد عندها
يا سيدى عبد الحليم داخل بنفسه يسلم عليك

Unknown said...

يا ساتر عليكى يا بنت يا عاليا ؟
ازيك يا وحيد و لا تحب أقولك يا راك ؟من زمان يا أبنى و أنا عايز ادخل أسلم عليك اقول للبنت عاليا دى سبينى أسلم على الولد ده الى بيبعتلى سلام مخصوص و بيسألنى عليكى تقولى لا حيضحكوا عليا و فيه الى حيتخضوا ، أقولها هو غيرهم هو فاهم مافيش فايدة بس بصراحة ما أقدرتش بأه لما لقيتك عامل مقال مخصوص علشانها ( مش دى مقالة برده و لا بتقولا عليه أيه ؟ أيه ؟ بوست ؟ ما علينا
و دخلت قلتها هنا مش عايزين عبد الحليم يزعل مننا انفجرت فيها باه و قلتلها المرة دى تجبينى يمين تجبينى شمال حسلم عليه يعنى حسلم عليه

ازيك أنت يا حبيبى و أزى صحتك و أخبارك و الله لو كان فيه هنا ميكرفون كنت غنتلك مخصوص الأغنية الى تعجبك

أرجوا انى ما اكنش تقلت عليك انا راجع بأه سلام

أبقى أفتكرنى .. حاول حاول تفتكرنى

Unknown said...

مهند :)
الحمد له أن أنت مظأطط ربنا يديمها عليك نعمة لا ما فيش زعل و لا حاجة ده بالعكس يبقى العيب من عندى أنا انا الى ماأقدرتش أوصلك المعنى كويس
بس الحمد لله أنت قلت انه وصل

روح بأه أفهم نفسك

يا سيدى عبد الحليم ليه أغانى كتير فرايحى

على قد الشوق
ضحك و لعب و جد و حب
بحلم بيك
هى دى هى فرحة الدنيا
ليه تشغل بالك ليه
صدفة
جانا الهوى
الهوى هوايا
زى الهوا

كفاية كده الدنيا بردت :))))))))


محمد صبحى :)
ازيك يا فاكهة البلوج عامل أيه ؟ انا مش فاهمة بصراحة تقصد أيه بس هى الساطة بتعاتى دى غير الى أنت فاكرها و بعدين الأنسان مهما كان بسيط بيجى عليه وقت بيزعل و يحزن خصوصا ادا كان عايش فى حزن لفترة طويلة من طفولته زى حلاتى كده

انسانة :)
اهلا بالأنسانية الى حركت البلوج ده بس من زوقك يا قمر


sons egypt:)
تصدق انت ذكرت جملة مهمة و بليغة جدا الى يدوق الحلو مش حيحس بالحلو ألا لو داق المر

تحياتى


ألبيدا :)
على فكرة انتى مش عيلة و لا حاجة دا احنا بنحسدك على عقلك الكبير
انا مش بضليق من النصيحة بالعكس أنا بدور عليها أنا دايما أحب أسأل اساتذتى الى لسة على اتصال بيهم عشان يفدونى من خبرتهم بالحلياة لكن انا بضايق من النقد الى وراه تجريح و سخرية و رسم صورة لصاحبها انه هو بس الى بيفهم لكن النصيحة مش وحشة دا الرسول قال الدين النصيحة

حنعما أيه بأه مسطولة و مش عارفين نعقلك ماانتى مش قابلة النصيحة
هههههههههههه
منى بتسلم عليكى و أحنا الى أسعد بمعرفتك صدقينى


غمض عنيك :)
انت فين يا غالى مش عوايدك الغيبة دى
هو ده الى انا لسة قايلاه لألبيدا النصيحة مدام بأحترام لكن لمجرد الحكم من منظور واحد بهدف سخرية ده مش مطلوب

ما تطولش الغيبة كده تانى


soooo :)
اهلا بيك يا سيدى طب و ماعلقتش ليه ؟ طول المدة دى ؟ انا ما أتمردتش على رومانسيتى و لا حاجة باين عليك ما قرتش البوست ده أنا بفتخر بيها أهوه و بعدين اه فى رومانسى بيغضب و بيبقى غضبه أكتر من الشخص العادى كمان عشان تبقى عارف لأن مشاعرة والعة على طول ما بتستحملش زى الشمع الوالع عندك على طول :)
حاضر يا سيدى أنا رجعت أهوه و لسة فيه مواضيع تانية كتير مستنية تعليقك و لا انت ناوى تخليه التعليق الأول و الأخير ؟ انا احب أشوف تعليقك و رأيك بصراحة دايما

شكرا على أبيات العملاق صلاح جاهين
العندليب حيفضل طول عمره يقول شكوته أمال حيعيش ازاى ؟

وش بيضحك من غير نضارة :)


أسمت :)
حاضر حاخلينى حالمة دوما عشان عشان خاطرك :)
نورتينى


semoo:)
اهلا بيك يا رب انت كمان تلاقى الى ترتاح معاه و يسعدك
اشكرك يا سيدى ع المجاملة دى بس بلاش قر و النبى

قطوف said...

هو لولا الحلم كنت مت من زمان
بس ايه الشخصيه العظيمه دى بس أكيد هيجى الوقت ويسجل التاريخ السيره العظيمه دى بعد ماتحققى كل أحلامك بإذن الله بجد شخصيتك جميله وحلو اوى حكاية الصراحه نفسى اتعلمها
بس بجد بوست جميل ماهو نفاق دا أول خطوه لى فى عالم الصراحه
ومبروك علينا صديقتك منى وتوئمك فى عالم التدوين
مستنى زيارتك

احساس لسه حى said...

عزيزتى
عاليا
شوفى الصراحه مع انها ساعات بتوجع بس هى اسلم طريق لمعرفة الصح والحق
واكيد كل امراه جواها رومانسية بس لازم الرومانسيه ما تبعدش عن دنيتها اللى عيشها وزى ما بتقولى تبدوا بلهاء
وحتى افلام عبد الحليم فيها رومانسيه بس مبعدتش عن الواقع برضوا اوقات كتير وقمت الواقعيه الؤلمه مثلا فى فليم الخطايا المراه التى تخطئ مع رجل ويكون ثمرة الخطيئه طفل اظن ده واقع مؤلم بعيد عن الرومانسيه والشاب الذى يتعرف على امراه ساقطه زى فليم ابى فوق الشجرة يعنى زمن مليان اخطاء وافلام بيها بعض الواقع
وكويس انك بتعرفى تفهمى الناس كويس ده شئ جميل لان صعب نفهم النفس البشريه مهما كان قربها لينا ساعات بيكون اللى جواها شخص تانى غير اللى ادمنا خالص
بجد لو عبد الحليم بيعمل كده فى النساء كنت اتمنا كلهم يكونوا حليميات بس للاسف الدنيا غيرت الرجال والنساء واصبح القلب والاحساس شئ ليس له القيمة الكبيره التى تحترم
شوفى مش لازم الناس تحقق كل اللى تحلم بيه وتحس بيه زى الزواج والوظيفه لان ساعات بيكون الوقت وقدرتنا والزمن مينفعش فيه الحلم ده لاكن نرضى بادنى شئ فى الحلم ونتنازل عن بعضه
تحياتى الى منى التى اثق فى احساسها لانى اثق فى احساسك واختيارك ورائيك فيها
وهزور مدونتها بس قوليلها ياريت يكون قلبها متفهم ومتقبل زيك
صحيح قيمتك وتفهمك لنقدى ليكى بيزود احترامى ليكى كل يوم
واستنى بوستى القادم
تحياتى يا قمر
سلااااااااااااام

rack-yourminds said...

ازيك يا عاليا

اوكي هدخل فيلم الاوله في الغرام مع اني دخلت فيلم احلام حقيقيه والي حد ما كان كويس , وكنت عاوز ادخل فيلم تيمور وشفيقه اللي رشحته نبضات صديقتك بس للاسف منزلش في السيما

لما هشاهده هقولك رايي اما بقي لو معجبنيش فهتدفعي تمن التذكره ههههههه

تحياتي لكي

rack-yourminds said...

مخدتش بالي من رسالةعبد الحليم ليا ...يااااه فينك يا حليم واخبارك ايه والله وحشنا بشخصك وصوتك واغانيك الرائعه تعرف يا حليم بجد انا بعشقك وبعشق كل اغانيك وبحب اشوفك كتيييييييييير وانت بتغني علي المسرح ...وبعدين هي الفتره اللي فاتت كنت عاوز تبعتلي رسايل وعاليا هي اللي مكنتش موافقه ..طيب يا عاليا ماشي هههه بقي كده تحرمينا من حليم

وبعدين يا حليم عاوز اقلك حاجه عاوزك تقرص ودن عاليا شويه وتقلها تبقي قويه عن كده... شوفت يا حليم عاليا كنت عاوزه تعمل ايه كانت قال عاوزه تقفل المدونه ولسبب بسيط ان فيه ناس بتنقدها بقي ده كلالالام يا ناس

تعرف بجد يا حليم انا بعشق كل اغانيك لكن الاغنيه اللي بحبها واعشقها جدا هي اغنية حاول تفتكرني بجد بحب اسمعها انت ابدعت فيها يا حليم صوت و كلمات واحساس وتلحين بجد قمة الروعه

حليم مهما بعدت عننا هتظل بيننا

Hadota ... حدوتة said...
This comment has been removed by the author.
Hadota ... حدوتة said...

انا حسة بكل الكلام اللى انت قولتيه
بس طالما انتى شايفة انك صح وانتى عايشة حياتك على الوضع دا ومرتاحة فخليكى زى منتى ومتسمعيش لحد ولا تسمحى لحد يعكر عليك صفو حياتك الرقيقة الهادية اللى كلها رومانسية

والله يا عاليا دا المفروض الناس تبكى على ضياع الاحساس وضياع لحظات حلوة كتير ممكن تفرق مع الانسان جااااامد

انا بينى وبينك بحس فعلا باللى انتى بتقوليه دا اللى هوا ان ضغط الناس على الواحد فى ظروف حياته المختلفة بيخليه يحس انه فعلا تعبان بس انا بقى بنفض واهم حاجة عندى اللحظات الخاصة بتاعة النيل والورد والاغانى الرومانسية

وطول عمرى بكره الشغل ابو 9 ل 3 وبكره الناس اللى بتجوز لمجرد الجواز وانهم لقوا عريس.. لان الحاجات دى هيا اللى بتخلى الانسان يحس انه عايش الشغل والحياة العاطفية .. لو متعملوش صح وبنفس الواحد بيحس انه ضاع منه كله حاجة

:)

انتى انسانة جميلة وبتتمتعى بجمال الروح .. حاولى تستمتعى بالجمال دا على قدر ما تقدرى

altwati said...

عاليا حليم
كيف حالك ؟
ربما لا شئ في العالم يعادل الصداقة بين اثنين
أدام الله عليك محبة الناس
وصداقتهم
تحياتي

Rushdy Kamel said...

انا باحييكي في عندليبيتك
العندليب مش بيفصلنا عن الواقع ولا بيدخلنا في عالم سلبي بالعكس انا لما باسمعه بانطلق نحو الحياة لأني باحس ان الحياة تستحق تتعاش ونسمع ونسمع حليم

تحياتي يا عندليبة

Anonymous said...

جميل قوي ياعايلا ان الاسنان يلاقي حد يفهمه من نبرة صوته ومن نظرة عين جميل بجد وخليكي زي ما انتي بشفافيتك ومتحوليش تتغيري علشان خاطر حد ابدا

Anonymous said...

اولا ربنا يخليكم لبعض وتدوم المحبه والصداقه بينكم
ثانيا احلى حاجه يا عاليا انك متنزلتيش عن مبادك فى الحياه وسيبك من كلام الناس لانهم عمرهم ما حيتفقو عليكى حتى لو حاولتى ترضى الناس
بصراحه بحى المثابره بتعتك وصبرك الى كل يوم بتعلم منه

نبضات said...

بصراحه انا قرات البوست كذا مره وترققت عيناى بالدموع على هذا الحب الصادق الذى تحمليه لى وانا كمان احمل لكى نفس المشاعر
عاليا بجد مش لاقيه كلمات تعبر عن حبى لشخصيتك الصادقه والتلقائيه والمميزه والبعيده عن كل الزيف والنفاق وتزويق الكلمات للظهور بشكل شيك
بحبك جدا وبحب صدقك الذى لم اجد حد فى حياتى فى مثل هذا الصدق فى التعبير عن نفسه وشخصيتك البعيده عن الشخصيات العاديه فانت فعلا شخصيه مميزه
فقد عرفتك من قبل التدوين واحببتك وعندما دخلتى التدوين عرفتك أكثرفاحبتتك اكثرمن خلال عندلبيات لانى فهمت حاجات جواكى اكتر من خلال التدوين وخصوصا الصدق الشديد
البوست دا ياعاليا جميل جدا لانه صادق اوى وطالع من قلبك على المدونه على طول من غير تزويق
تحيه لك ياعزيزتى ولشخصيتك الجميله والناس الكتير اللى بتحبك فعلا ياعلا فكرى تدخلى مجلس الشعب اصواتك كتير وتحيه كبيره لروح العندليب فى مدونتك ومدونتك الجميله
ويارب تدوم صداقتنا طول العمر

Unknown said...

سى السيد :)
بركة الى ظهرت بالسلامة يا أخويا احنا يهمنا أيه غير رضاك علينا
:)))))))))))))))

يا سيدى لا شخصية عظيمة و لا حاجة اللهم وطى انفسنا بلاش المبالغة دى التاريخ يكتب عنى مرة واحدة كده ؟؟؟؟؟؟ ليه هو انا مين يعنى ؟؟؟؟؟؟؟ لا أنا مش عايزة التاريخ يكتب عنى و لا حاجة كفاية حبايبى يفتكرونى بالخير

عندك حق لولا الحلم كان الواحد مات من زمان بس انا مش فاهمة تقصد أيه بان النفاق كان أول خطوة ليك فى الصراحة ؟
أنا أقدر أتأخر عن الزيارة يا سى السيد على طول حاخد السوارس و اجيلك


احساس لسة حى :)
انا فاهمة قصدك طبعا لا مش المطلوب نغرق فى الرومانسية لدرجة نبعد بيها عن الواقع ده الى فى البوست ده كان زمان دلوفتى انا لسة حليمية بس مع شوية واقعية عشان الحياة العملية لما خرجتلها لقيت الرومانسية و أفتراض حسن النية فى الناس مش حتحققلى حاجة من احلامى
بس تعرف ساعات برده ما بعرفش أفصل و باكلم على طبيعتى فى مواقف تحتاج دبلوماسية و ده بيسببلى مشاكل
ادعيلى ربنا يعقلنى
التحيات وصلت و حتشرفها طبعا بزيارتك


rack-yourminds :)
باه كده ما كنتش اعرف أنك مادى
هههههههههههههه
ع العموم زى ما قلتلك هو مش وحش و مش حلو اوى يعنى بس مش سطحى أبقى قولى باه عجبك و لا لأ

باه بتقوى عليا حليم عايزه يقرصلى ودنى ماشى يا عم خليك فاكرها انتوا باين عليكوا حتتفقوا عليا و لا أيه :)))))))))))))


حدوتة :)
مش كده والنبى ؟ الناس المفروض تبكى على ضياع الأحاسيس ؟ قال بيقلولك هى لسة موجودة
بس حلو مزاجك العالى ده لحظة الورد و النيل مش انا لوحدى اهوه


altawati :)
اشكرك على احساسك و ادعيلنا باه


big cod :)
نورت يا كابتن طب كويس و الله فيه رجال اهو زى بينطلقوا من العندليبية
ربنا يوفقك و حليم بيسلم عليك


قلوب حائرة :)
حاضر يا سيتى مش حتغير بس انا كمان مش عايزاكى تفضلى كده حائرة


رئيس جمهورية نفسى :)
من جهة الناس عمرهم ما حيتفقوا فدى حقيقة واقعة يا ريس
بس ريسنا بيتعلم منى أنا ؟؟؟؟؟؟؟
كده انا بقيت مركز قوة وسط المدونين، تمام يا ريس
:))))))))))))))))))

Unknown said...

نبضات :)
جرى أيه يا منى انتى حتخلينى أعيط ؟ أنا عاملة البوست ده احتفال بيكى تقومى تعيطى ؟ أيوة أنا قلت شعورى نحيتك من غير اى تكليف زى ما كتبته زى ما نقلته هنا فى المدونة
و بعدين انتى تستاهلى اكتر من كده أصلا

حاضر يا ستى حارشح نفسى فى مجلس الشعب بس تعالى قولى نعم
:)))))))))))))

رحيق الحب said...

سلامو عليكم ازيك يا عالية
اولا احييك على البوست ده بجد رائع وانا كمان بضم صوتى لصوتك فى تمسكك برومانسيتك وتلقائيتك كونى انت نفسك لا تكونى كما يريدونك الاخرين
فارواحنا واجسادنا تحتاج من مزيج من الوواقع والخيال سويا والرومانسة ايضا فلا تمنعى نفسك من غذائك
وربنا يخليلك صحبتك يا رب وكل اللى تحبيهم

klmat said...

عاليا
اسلوبك جميل وراقى والأجمل
صراحتك . شوفى اجمل حاجه ان
كل واحد يعيش حقيقته
اللى بيحب الرومانسيه والورد
يعمل اللى يسعده
وفيه اللى بيحوش تمن الورد وده اللى بيسعده كل واحد يستمتع بحياته بطريقته
كل واحد له ميول واسلوب فى الحياه
بس المهم ان نحافظ على شعور بعض
ونتقبل وجهه نظر الآخرين
بوست جميل
تحياتى لك

Unknown said...

رحيق الحب :)
اهلا و سهلا سعيدة بزيارتك الرقيقة تعرفى أنتى اول مدونة أشوفها قبل ما ادخل مدونتها ؟ :)
أشكرك على شعورك و كلامك الرقيق و سعيدة ان من اول زيارة البوست بتاعى يجعبك

نورتى


klmat :)
بيكى يا عزيزتى انتى و كل الى ساندونى فى فترة أكتئابى عمرى ما حتغير أبدا
نورتينى

الباحث عن الحقيقة said...

مش معنى انى صريح انى قصدى اشتم حد
بس انا عايز اقول شئ
كل واحد فينا مريض ومرضه مختلف عن التانى
كل انسان مريض فيه المريض بالطمع وفيه المريض بالبخل
وفيه المريض بالرومانسية
اللى هو بيعيش جواه زمن غير الزمن الى بره فى الواقع اللى بيعيشه
خدى بالك من نفسك

Unknown said...

الباحث عن الحقيقة :)
ليه بتقول انها حتتاخد على انها شتيمة ربنا ما يجيب شتايم

انت بتكلم بشكل مهذب و التعليقات معمولة لأبداء الأراء
شرفتنى

كمال سلطان said...

بكلماتك الرقيقة عن العندليب الأسمر الذى رحل من قبل أن تولدى أشعر أنك ابنته التى لم ينجبها وأزداد حبا لهذا النغم الحالم الذى مازال يسكن فينا ونتعلم من اغانيه معنى الحب والوطنية

Unknown said...

كمال سلطان :)
بابا بيشكرك